تیر کشیدن، چسبندگی  عکس العمل هایی است که دستگاه گوارش شما نسبت به اسید معده از خود نشان می دهند. اسید معده زمانی که وارد معده می شود غذا را برای حضم شدن آماده می کنند. در بسیاری از افراد، ورود اسید معده به دریچه ی ورودی معده باعث ایجاد سوزش سر دل می شود. سوزش سر دل یک بیماری بسیار شایع می باشد. بیشتر از 60 میلیون آمریکایی حداقل سوزش سر دل را برای یک ماه تجربه می کنند. در ادامه علت شروع سوزش سر دل و روش متوقف کردن آن بیان می شود.

سوزش سر دل: عوامل درونی

برای مشخص کردن علت سوزش سر دل، اجازه دهید دلیل را از طریق خوردن پیتزای پپرونی دنبال کنیم. زمانی که شما یک گاز به پیتزا می زنید و آن را می بلعید، از مری عبور کرده و وارد معده می شود. یک حلقه مانند دریچه که اسفنکنر تحتانی مری نامیده می شود باز و اجازه می دهد که غذا وارد معده شود سپس دریچه دوباره بسته می شود و مانع از بالا آمدن اسید معده به سمت مری می شود.

سوزش سر دل: ایجاد اشکال

در برخی از افراد، اسفنکتر بین مری و معده آنطور که باید درست کار نمی کند. به همین دلیل باعث ورود اسید معده به مری می شود که رفلکس اسید نامیده می شود، و باعث ایجاد درد و سوزش می شود. همه ی افراد از رفلکس اسید و سوزش معده رنج نمی برند، و همه افرادی که سوزش سر دل دارند مبتلا به رفلکس اسید معده نیستند و دلایل دیگری باعث ایجاد این درد و سوزش می شود.

علائم رفلکس اسید معده

سوزش سر دل

سوزش سر دل

مشخصه رفلکس اسید معده سوزش سر دل- یک احساس سوزش وسط سینه می باشد. سوزش سر دل معمولا بعد از خوردن غذا به وجود می آید و می تواند چند ساعت ادامه داشته باشد. در صورت خم شدن و یا دراز کشیدن این مشکل شدیدتر می شود. علائم دیگر رفلکس اسید معده احساس مزه ترش در پایین گلو، مشکل شدن بلعیدن غذا و احساس اینکه غذا در گلو و سینه گیر کرده است. سرفه کردن و یا آسم نیز می تواند در نتیجه رفلکس اسید معده به وجود بیاید. این مطالب شرحی بود که می تواند در تشخیص رفلکس اسید معده موثر باشد.

چه کسانی در معرض ابتلا به رفلکس اسید معده می باشند

افراد در معرض رفلکس اسید معده

افراد در معرض رفلکس اسید معده

هر کسی ممکن است سوزش سر دل بگیرد، ولی شیوه زندگی بر کارکرد  اسفنکتر تاثیر، و همچنین اسید تولید شده توسط معده اثر می گذارد. کسانی که اضافه وزن دارند، زیاد غذا می خورند، لباس های تنگ می پوشند و یا سیگار میکشند بیشتر در معرض خطر هستند.

امکان دارد سوزش سر دل در اثر بیماری GERD باشد؟

GERD

GERD

سوزش سر دل معمولا تهدید جدی ایی برای سلامتی شما نمی باشد. به هر حال، تکرار مداوم سوزش سردل و رفلکس اسید معده امکان دارد عوارض جدی داشته باشد. اگر شما در هفته ای دوبار رفلکس اسید معده را تجربه کنید امکان دارد که دچار عارضه GERD (بیماری رفلکس معده به مری) شده باشد و شما حتما باید به پزشک مراجعه کنید. بی توجهی به این مسئله باعث التهاب مزمن GERD خواهد شد و خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می دهد.

آیا سوزش سر دل شبانه می تواند خطرناک باشد؟

افراد در معرض رفلکس اسید معده

افراد در معرض رفلکس اسید معده

آیا شما با گلو درد، سرفه و یا مزه تلخی در دهان از خواب بیدار می شوید؟ این اتفاق می تواند در نتیجه رفلکس اسید معده باشد که می تواند خطرآفرین باشد. علاوه بر ایجاد اختلال در خواب، به دلیل اینکه زمانی که دراز کشیده اید اسید معده به مدت طولانی تری به  سمت مری سرازیز می شود رفلکس شبانه مری را بیشتر در معرض خطر قرار می دهد و زمانی که ما خواب هستیم بلع اسید معده در مقایسه با زمانی که بیدار هستیم کندتر صورت می گیرد.

چگونگی مدیریت کردن سوزش سر دل در خانه

GERD

GERD

شما به وسیله تغییر در سبک زندگی خود و کم کردن غذای خود و صرف شما 3 تا 4 ساعت قبل از خواب و اجتناب از خوردن تنقلات در شب می توانید سوزش سر دل را خودتان در خانه مدیریت کنید. (زمانی که  به خواب می روید اگر در معده شما غذا باشد باعث می شود که اسید معده به سمت مری سرازیر شود باعث ایجاد سوزش سر دل شود.)

 

به غذاهای مصرفی خود توجه کنید

7

برخی از  مواد غذاها بیشتر باعث سرازیر شدن اسید معده به سمت مری و یا التهاب اسفنکتر می شود. از غذاهایی که برای شما ایجاد مشکل می کنند دوری کنید. با اجتنناب از خوردن گوجه فرنگی، پیاز، سیر، شکلات، نعناع، غذاهای پرچرب و مرکبات علائم سوزش سر دل ممکن است بهبود یابد. غذاهای ادویه دار یک هشدار است تلاش کنید از غذاهای مورد علاقه ی خود که باعث ایجاد مشکل برای شما می شود دوری کنید.

مراقب باشید که چه چیزی می نوشید

7

نوشیدنی ها نیز می توانند سوزش سر دل را تشدید کنند. از جمله آنها قهوه، چای، سودا، نوشیدنی های الکلی، آب گوجه فرنگی و آب پرتقال می باشند. به هر حال اگر با اجتناب از این غذاها اگر باز هم رفلکس اسید معده داشتید نیازی نیست که از این نوشیدنی ها اجتناب کنید.

تمرینات ورزشی خود را تغییر دهید

تمرینات ورزشی

تمرینات ورزشی به شکم وارد می سازد و خطر ابتلا به رفلکس اسید معده را افزایش می دهد. بعضی از تمرینات ورزشی به برخی دیگر از انواع ورزش ها باعث تشدید علائم و خطر آفرین برای ابتلا به رفلکس اسید معده می شوند. ورزش هایی مانند ایستادن بر روی سر و یوگا و یا به حالت چهار دست و پا بودن ورزش های مناسبی هستند. حرکت های شکمی امکان دارد مسائلی را ایجاد کند و باعث برگشت اسید معده به سمت اسفنکتر بشود.

در رختخواب سعی کنید سرتان بالاتر از بدنتان قرار گیرد

بالا نکه داشتن سر در هنگام خواب

اگر شما سوزش سر دل شبانه را تجربه کردید، سعی کنید زیر پاها به اندازه 6 اینچ را به خاطر بالا آمدن سر خالی کنید و یا از بالش اضافه استفاده کنید. با به کار گیری این استراتژی نیروی جاذبه باعث بازگشت اسید معده به جای اصلی خود می شود. (از استفاده از بالش های خیلی ضخیم و یا چند بالش خودداری کنید زیرا باعث خم شدن شکم می شود و بدن باید صاف و در یک راستا باشد که همین خم شدگی رفلکس اسید معده را تشدید می کند.) رفلکس اسید معده بیشتر در زمانهایی که به سمت چپ خود دراز کشیده در مقایسه با سمت راست بیشتر اتفاق می افتد.

لباس گشاد بپوشید

پوشیدن لباس گشاد

راه های دیگر بر کاهش و بهبود سوزش سر دل رو آوردن به مسائلی است که شکم شما را تحت فشار می گذارند از جمله کم کردن وزن، پوشیدن لباس و کمربند های گشاد است.

سوزش سر دل در دوره ی بارداری

سوزش سر دل در دوره بارداری

نیمی از زنان حامله به ویژه در سه ماهه دوم وسوم حاملگی شان از داشتنن سوزش سر دل شکایت می کنند. در دوران بارداری به دلیل فشارهای شکمی خطر ابتلا به رفلکس اسید معده بیشتر می شود. علائم خفیف رفلکس اسید معده با تغییر در سبک زندگی مانند خوردن چندین وعده ی غذایی کوچک به جای سه وعده غذایی بزرگ، اجتناب از خوردن غذاهای سرخ شده و پر ادویه و دراز نکشیدن پس از خوردن غذا، قابل درمان است. به هر حال اکر با تغییر در سبک زندگی علائم رفلکس اسید معده کاهش نیابد زنان حامله قبل از استفاده از هر دارویی باید به پزشک مراجعه کنند.

 

درمان سوزش سر دل به وسیله ی آنتی اسیدها

آنتی اسیدها

برای بهبود سوزش سر دل استفاده از یک آنتی اسید به صورت مایع بسیار تاثیر گذار است. به عنوان پیشنهاد داروی خنثی سازی اسید و یا آنتی اسید برای درمان سوزش سر دل مناسب می باشد. این دارو برای تسکین موقت سوزش سر دل مناسب می باشد و پس از مصرف به سرعت از معده خارج می شود. این مسئله نیز بسیار اهمیت دارد که در مصرف آنتی اسیدها دقت کنید زیرا استفاده بیش از حد از این دارو عوارض جانبی بسیار زیادی دارد. و با افزایش علائم سوزش سر دل امکان دارد آنتی اسید ها دیگر کمکی نکنند.

درمان سوزش سر در با H2 مسدود کننده

H2

از دیگر داروهای در دسترس برای درمان سوزش سر دل H2 مسدود کننده می باشد که با آنتی اسیدها تفاوت دارند. این داروها به جای متوقف کردن تولید اسید معده قادرند تولید اسید معده را کاهش دهند. در صورتی که این دارو را 30 دقیقه قبل از صرف غذا استفاده کنید قادر است مانع از سوزش سر دل شود. دوزهای قوی تر این دارو در داروخانه ها در دسترس می باشند.

مسدود کننده های اسید: مهارکننده پمپ پروتون

پمپ پروتون

مهار کننده های پمپ پروتون با نسخه پزشک در دسترس بیمار قرار می گیرد و این دارو نیز می تواند تولید اسید معده را مسدود کند. این داروها از مسدود کننده های H2 قویتر می باشند.

چه کسانی برای درمان سوزش سر دل باید دارو مصرف کنند؟

تجویز دارو برای سوزش سر دل

روش درمانی که برای سوزش سر دل شما مناسب می باشد به خیلی چیزها بستگی دارد. هر چند وقت یکبار سوزش سر دل برای شما اتفاق می افتد؟ چقدر این اتفاق شما را آزار می دهد؟ آیا شما تسکین سریع را ترجیح می دهد یا پیشگیری از بیماری را؟ آنتی اسید ها داروهای مناسبی برای تسکین موقت سوزش سر دل می باشد. داروهای مسدود کننده H2 اگر شما بدانید که چه زمانی از آن استفاده کنید می تواند از سوزش سر دل قبل از وقوع آن جلوگیری کند. مهار کننده های پمپ پروتون به واقع می توانند سوزش سر دل را بهبود بخشند. پزشک معالج شما می تواند درانتخاب روش درمانی بسیار به شما کمک کند.

منبع: webmd.com

مترجم: نسرین بنی عباسی زاده