پرخاشگری کودک ۴ ساله
سلام. ما یک خانواده سه نفره هستیم. ساکن ترکیه. پسرمان از یک سالگی در ترکیه بزرگ شده است. اکنون پنج ساله هست. از سه سال و نیمگی با او در مورد به اشتراک گذاشتن وسایل صحبت میکردم. اما هیچگاه حاضر به این کار نشد و از چهارسالگی که به مهدکودک می رود. در آنجا اسباب بازی های مشترک را از بقیه می کشد، به دوستانش آسیب می زند، چنگ می زند، کتک می زند و حسابی بقیه کودکان را کلافه کرده. فکر می کردیم بخاطر نداستن زبان ترکی هست. اما معلم می گوید او میفهمد که ما چه میگوییم و میتواند منظورش را بفهماند. واقعا نمیدانیم چکار کنیم. داریم به این فکر می کنیم که دیگر او را مدرسه نفرستیم. چونکه دیگران و والدین بچه ها ناراضی شدند. او را در خانه تشویق کردیم که قوانین اجتماعی را رعایت کند حتی برایش جایزه در نظر گرفتیم. او می گوید در مدرسه به کسی آسیب نزده اما مربی زنگ می زند و می گوید که او هر روز درگیری ایجاد می کند. یعنی درواقع دروغ هم گفته. حالا ما نمی دانیم چطور با او رفتار کنیم که این مشکلات حل شود؟
سلام به شما دوست عزیز
در اول اینکه بهتر است که سعی کنید در کنار زبان فارسی اگر صحبت می کنید با او زبان ترکی صحبت کنید یکی از این زبان ها که قرار است در مدرسه با آن تحصیل کن اهمیت زیادی دارد و نیاز است که بتواند با آن صحبت کند و بعد نوشتن آن را شروع کند .
بله این مورد ممکن است که بتواند در مسیر تعاملی او تاثیر داشته باشد حتی اگر منظور کودک و معلم خود را متوجه شود اما بازهم اینکه نمی تواند با آنها تعامل برقرار کند می تواند برای او عصبانی کننده باشد.
اما در این مسیر نیاز است که رفتارهای کودک شما در محیط های دیگری چون پارک، روابط دوستانه با همسالانش در دوستان و یا فامیل و حتی در ارتباط با بزرگسالان نیز بررسی شود تا بتوانیم در این مورد به او کمک کنیم چون اگر این رفتار را تنها با کودکان در محیط مهد دارد خب این با اینکه نتواند کلا با کودکان همسن خودش بازی کند متفاوت می باشد.
در کنار اینکه خب کودک ۵ساله است و خب قرار نیست قوانین اجتماعی را به شکل یک بزرگسال بداند و اجرا کند او در مسیر بازی و ارتباط با همسالان متوجه می شود که نیاز است یک سری قوانین را رعایت کند.
بهتر است فضای بیشتری غیر از مهد برای بازی با همسالانش برایش ایجاد کنید.
در منزل از بازی های نوبتی استفاده کنید.
از هرگونه برچسب زدن دروغگو، بی ادب ، و … یا تهدید به ترک کردن و دوست نداشتن او خوداری کنید.
برایش قصه هایی با شخصیت های حیوانی بیان کنید و مشکلاتی که خودش در مسیر ارتباط دارد را بیان کنید و بخواهید که مثلا به خرگوشه کمک کنه تا با دوستاش بازی کنه و یا بپرسید اه چی شد به نظرت که خرگوشه اسباب بازیشو به دوستاش نداد و… خب از این طریق بهتر می توانید او را به تفکر و ایجاد راحل های جدید تشویق کنید.
در صورت ادامه این شرایط بهتر است در مسیر تعاملی مستیم به صورت حضوری یا تلفنی با روانشناس صحبت کنید تا شرایط به صورت دقیق بررسی شود.