سوالتو بپرس
X

خصوصیت اخلاقی

سلام خسته نباشید.
من یه خصوصیتی دارم که نمیتونم خودم یا دیگران رو ببخشم و موضوعی که در گذشته اتفاق افتاده رو رها کنم یا فراموش کنم. مثلا اگه حرف یا رفتار ناخوشایند (که انتظارش رو نداشتم از شخصی) ببینم دیگه از ذهنم پاک نمیشه و نمیتونم اون شخص رو ببخشم و اون موضوع رو رها کنم یا فراموشش کنم. یا در اکثر مواقع نمیتونم خودم رو ببخشم و اشتباهاتم رو فراموش کنم. همیشه تو ذهنم بخاطر انتخاب اشتباه یه شخص، یا تصمیمات و اشتباهات دیگر خودم رو سرزنش میکنم و نمیتونم خودم رو ببخشم و رد بشم از اون موضوع.من مغرور نیستم ولی همیشه این جمله تو ذهنم هست که چرا اجازه دادم فلان شخص فلان حرف یا رفتار رو بکنه یا چرا همون موقع جواب حرف یا رفتار بدش رو ندادم و نگفتم که ناراحت شدم؟
و در ادامه وقتی از کسی ناراحت میشم بواسطه حرف یا رفتارش، دیگه نمیتونم مثل قبل باشم با اون شخص البته که کینه ای هم نیستم.
لطفا راهنماییم کنید چطور این خصوصیت رو درست کنم.
ممنون از مشاور گرامی

Vida_V7:

نمایش نظرها (1)

  • با سلام خدمت شما دوست عزیز
    با توجه به توضیحاتی که ارائه دادید حتما احساس فشار زیادی را تمام مدت احساس می کنید و این رنج روانی کاملا قابل درک است.
    ذهن افراد مانند یک کارخانه تولید فکر مدام در حال تولید افکار مختلف است اما تمام آنها قرار نیست بدرد ما بخورند و اتفاقا خیلی از آنها آلوده به انواع خطا و تحریف هستند که اصطلاحا به آنها خطاهای فکری یا خطاهای ذهنی می کویند.
    مثلا یک از آنها همین است که ما یک موضوع ناخوشایند و منفی را به تمام موارد و حوزه ها تعمیم می دهیم مانند این که اگر یک نفر به ماخیانت کرد ما به ان نتیجه می رسیم که تمام انسانها خیانت کار هستند در حالی که چنین تفسری واقعا غیر منطقی است.
    یا مورد دیگر که به آن تفکر همه یا هیچ و یا دید تونلی یا تفکر سیاه و سفید می گویند، ما با دیدن یک نکته منفی و یا یک رفتار بد در یک نفر کل هویت او را زیر سوال می بریم وبه این نتیجه می رسیم که او کلا انسان بدی است.
    بنابراین خیلی از افکار ما نه تنها به ما کمکی نمی کنند راهگشا نیستند بلکه مانع ما برای رسیدن به یک زندگی مطلوب و خشنودی هستند.
    این شما هستید که بهتر است از افکار خودتان در لحظه آگاه باشید و به آن دسته از افکاری که مانعتان هستند و فقط حال شما را بد میکنند توجه کنید و اجازه بدهید بگذرند و آنها را رها کنید و به آنها نچسبید یا جدیشان نگیرید و به این ترتیب آنهایی را انتخاب کنید که به داشتن یک زندگی خوب و دلخواه به شما کمک می کنند و اجازه تسلط افکارتان بر خودتان را ندهید بلکه شما بر آنها مسلط باشید.
    اما اگر واقعا کارکردهای زندگی تان مانند روابطتتان صدمه جدی دیده است و به نوعی مختل شده است، بهتر است برای رهایی از این وضعیت و از این افکار وسواس گونه کمک حرفه ای دریافت نمایید و هرچه زودنتر برای دریافت مداخلات تخصصی لازم در این زمینه به یک روانشناس مراجعه نمایید تا بتوانید در مسیر اهدافتان اقدامات موثری انجام دهید.