سوالتو بپرس
X

درخواست مشاوره

سلام وقت بخیر.من خانمی ٢۴ساله و دندانپزشک هستم که دوساله ازدواج کردم. حدود یک ماه پیش به خاطر مسمومیت تو بیمارستان بستری شدم و خوب شدم بعدش. حدود سه هفته پیش باز علایمی شبیه مسمومیت داشتم ولی با دارو حل شد و در نهایت دو هفته پیش با علایمی از اضطراب و مسمومیت راهی اورژانس بیمارستان شدم.حالت تهوع،سردرد و سرگیجه و حس میکردم مایعی توی سرم در گردش هست.هم چنین دست و پاهام هم بی جون و بی حس بودن.تشخیص دکترها ضعف زیاد و اضطراب و به هم ریختن هورمون ها بود.نتایج آزمایش ها هم که اومد همه چیز نرمال بود. به جز اینک حدود ۴ ماه عادت ماهیانه نشده بودم که یک هفته پیش اون هم اتفاق افتاد.از اون تاریخ به بعد با اینک میدونم از لحاظ جسمی سالمم یهو همون حالتا تکرار میشن دست و پاهام یخ میکنن ،حالت تهوع میگیرم و حس میکنم به این مکان و زمان تعلق ندارم و آدمای اطرافم حالمو بد میکنن و باید از موقعیتی که دارم خارج بشم.یهو بی دلیل گریه میکنم.بعد از گریه یه کم حالم بهتر میشه.تحمل هیچ ناراحتی ای رو ندارم وفوری واکنش خیلی شدید نشون میدم.مدام این ترس همراهمه که نکنه دوباره حالم بد شه و در کسری از ثانیه این اتفاق میفته باز.از زندگیم لذت نمیبرم و خوشحال نیستم.با یک ماه پیش خودم خیلی فرق کردم.توی جمع های جدید مدام استرس دارم ک حالم بدشه.الان بابت اینک از هفته اینده قراره برگردیم تهران و زندگیمونو شروع کنیم و منم برم سر کار هم استرس دارم ک مثلا نکنه توراه حالم بدشه یا مثلا شوهرم باهام نیست یه بخشی از روز بایدچیکار کنم☹️ من حدود ٨ماه هست که نتونستم کار کنم ینی از زمان فارغ التحصیلی و به نوعی خونه نشین بودم.اول به خاطرشرایط کاری همسرم و بعد هم کرونا.تو این مدت بین خونه مادرم و مادرشوهرم در رفت و آمدبودم.چون خودمون ساکن تهرانیم و به خاطرهمسرم مجبور شدیم مدتی به جهرم بریم و بعد به خاطرکرونا ماندگارشدیم.لطفا بهم کمک کنید.از صبح که بیدار میشم همش ترس بدشدن حالم رو دارم.مدام باخودم تکرارمیکنم ک من سالمم و طوریم نیست ولی از این وضعیت هم خسته شدم.انگار یه نیروی درونی بهم میگه باید حالت بد باشه با وجودی که میدونم جسما سالم هستم. همچنین فراموش کردم که بگم وقتی حالم بد میشه شوهرم تو خوب شدن حالم خیلی موثره که باهام حرف میزنه و بهم امید میده برا همین خیلی خیلی زیاد بهش وابسته شدم و حتی تحمل چندساعت نبودش برام عذاب اور شده و این اذیت شدنم بیشتر واسه اینه که خیلی ادم مستقلی بودم و الان از این وابسته شدن هم دارم اذیت میشم.و اینکه کل روز احساس ضعف جسمی دارم حتی دقیقا بعد از غذاخوردن.

ffaattii:

نمایش نظرها (1)

  • با سلام خدمت شما
    دوست عزیز احساس ناراحتی و اضطرابی که تجربه می کنید کاملا قابل درک است.
    به نظر می رسد شما دچار علائمی شده اید که اصطلاحا به آن حمله عصبی یا حمله اضطرابی یا هراس می گویند که معمولا چند بار که اتفاق می افتد افراد دوباره نگران بازگشت این حالات هستند.
    اما بهتر است بدانید واقعا اتفاق خاصی رخ نخواهد داد و افکار ناشی از آن و ترسی که از آن دارید معمول از خودش بزرگتر است و ذهن به دلیل خطای شناختی آن را بزرگنمایی می کند.
    مسئله اصلی این است که اینگونه حالات حامل یک پیامی برای شما هستند و آن این است که بخشی از نیازها و خواسته های درونی شما مغفول مانده است و باید در سبک زندی خودتان و یا بازگشت به آن تصویر مطلوبی که از خودتان دارید هدف چینی کرده و اقدامات موثر را در مسیر زندگی دلخواهتان انجام دهید.
    با توجه به مطالبی که مطرح کردید به نظر می رسد همین احساس بلاتکلیفی و عدم کنترل که به دلیل ویروس و شراط بحرانی جامعه به وجود آمده و باعث شده با یکسری واقعیتها و رویدادهایی مواجه شوید که از قبل پیش بینی نکرده بودید و در واقع اصلا تحت اراده و کنترلتان نبوده است، بستر ساز این آسیب برای شما شده است.
    شاید هم به دلیل شخصیت مستقلی است که از خودتان سراغ دارید و اکنون که این مشکلات پیش امده و نتوانسته اید طبق برنامه ریزی از پیش تعیین شده تان پیش بروید، باعث آشفتگی و تجربه اضطراب و ناکامی شدید در شما شده است.
    بهتر است بدانید اینکه ما خودمان را در قالب صفاتی معرفی کنیم و با آنها همبستگی زیادی داشت باشیم، خودش می تواند بستر ساز و زمینه ساز آسیب روانشناختی و یا عدم انعطاف پذیری روانشناختی را در پی داشت باشد.
    به این معنا که ما به خودمان برچسب هایی می زنیم و خودمان را در قالب خاصی میبریم و با یک توصیف مشخص خودمان را در چارچوب خاصی قرار می دهیم که اگر مطابق آن عمل نکنیم دچار اضطراب و ناراحتی می شویم و نمی توانیم خودمان را در این شرایط غیر از آن تعریف ببینیم.
    حتی اگر چنین تعریفی خیلی مثبت و خوب باشد مانند مستقل، مهربان، باهوش و غیره.
    این در حالی است که ما مانند یک بستر و زمینه هستیم و همه ما گاهی ممکن است مهربانی کنی گاهی بنا بر شرایطی نامهربان باشیم و یا گاهی هوشمندانه عمل کنیم گاهی نه گاهی بتوانیم از پس شرایط و کارهایی برآییم و گاهی نیازمند دریافت کمک از سوی اطرافیانمان باشیم و بهتر است خودمان را اینگونه ببینیم نه اینکه تحت عنوان لیبل و برچسب خاصی به صورت همیشگی و مداوم ببینیم.
    موضوع دیگر این است که درباره خومان و افکارمان قضاوتی نداشته باشیم.
    چرا که ذهن ما مدام در حال تولید افکار مختلف است و از ما هم نمیپرسد که چه مدل افکاری نیاز داریم تا همانها را تولید کند و ای کاش با ما هماهنگ بود و یا ما می توانستیم مانع تولید برخی افکار شویم اما اینگونه نیست.
    ذهن ما کار خودش را می کند وما هم نمی توانیم مانعش شویم.
    اما کار دیگری که می توانیم انجام دهیم این است که به این افکار اجازه ندهیم ما را با خودشان به هر سمت و سویی که می خواهند ببرند و خودمان انتخاب کنیم که به کدامیک بیشتر می خواهیم بها بدهیم و آن را جدی بگیریم.
    که مسلما آن دسته از افکار خواهند بود که به ما در مسیر رسیدن به اهداف و خواسته هایمان و در کل داشتن یا ساختن یک زندگی غنی و با کیفیت و به سبک دلخواهمان کمک کننده و کارآمد هستند.
    و آنهایی که قرار است مانع ما بشوند، فقط مشاهده شان کنیم و فضایی به آنها بدهیم که در ذهنمان حضور داشته باشند اما به انها اجازه تسلط بر خودمان را ندهیم و خودمان را از آنها جدا کنیم و با آنها همراه و هم سو نشویم.
    در این زمینه تکنیکها و تمریناتی وجود دارند که می توانید از آنها برای تقویت بخش مشاهده گر ذهنتان استفاده کنید که افکار را صرفا نظاره و مشاهده کنید نه اینکه بر مبنای آنها قضاوت کنید و آنها را حقیقیت محض ر نظر بگیرید.
    ظاهرا اکنون قرار است به سبک عادی زندگی تان برگردید و انتظار می رود اوضاع بهتر شود.
    اما کاری که شما باید انجام دهید این است که از اینگونه افکاری که در ذهنتان پرسه می زنند آگاه باشید و بدانید که آنها فقط یک سری فکر هستند و نه بیشتر.
    اجازه دهید باشند و شما هم کار خودتان را انجام دهید و با وجود این اضطراب و افکار استرس آور، همچنان مسیر درست خودتان را طی کنید و به آنها اجازه ندهید مانع حرکت شما بشوند.
    در این راستا اگر حس کردید کارکردهای شما مختل شده است و نمی توانید به مسیرتان ادامه دهید و به کارهایتان برسید به شما توصیه می شود از طریق مراجعه به یک روانشناس کمک حرفه ای دریافت کنید تا از طریق راهکارهای تخصصی دقیقتر بتوانید در مسیر اهداف و زندگی مطلوبتان گام های موثری بردارید.