سوالتو بپرس
X

دعوای خانواده،

با سلام من دختری 22 ساله مجرد و دانشجو در خانواده ای که پدر و مادرم طلاق گرفته و دوباره ازدواج کردن (به خاطره مشکله اعتباد پدر)زندگی میکنم،متاسفانه پدر و مادر از بچگی با هم خیلی دعوای فیزیکی میکردن حتی جلوی چشم ما،و الان هم کم و بیش دعوای فیزیکی دارن اما بیشتر بحث و دعوا و فش میدن و گاهی اوقات پدرم سره مسائل مختلف ما را هم کتک میزنه، هم مادرم و هم پدرم هر دو مشکله عصبی دارن و به من و ابجیم خیلی توجه نمیکنن،من اصلا حسه خوبی تو این خونه ندارم همش استرس دعوا و کتک کاری دارم و شبها اکثرن خواب دعوا میبینم و ضربن قلبم تند میزنه،روحیم خیلی خوب نیس رود رنج و حساسم و از این شرایط خسته شدم به نظره سما با این شرایط باید چه کاری انجام بدم ؟

mona jm:

نمایش نظرها (11)

  • شما چاره ای ندارید که آسانه صبرتون رو بالا ببرید
    چون نمیتونید اخلاق خانواده رو تغییر بدید و اگر به همین منوال باشه ضربه روحی خواهید دید ... بهتره به ارامی از این مسیر رد بشید تا بتونید شرایط ایده الی رو که دوست دارید در آینده بدست بیارید ...

    به منظور تحصیل سعه صدر و افزایش تحمل و صبر خویش باید همانند دیگر برنامه‏های تغییر رفتار به صورت جدی، دقیق و کامل به دستوالعمل‏های زیر عمل کنید تا بتوانید بر نیروی غضب خود غلبه پیدا کرده و آن را تحت کنترل خویش در آورید والا بدون رعایت این امور تحصیل آن مقصود ناممکن است به هرحال توصیه‏های مؤکد ما در این باره به قرار زیر می‏باشند:
    1- همیشه فضای ذهنی و روانی خود را برای شنیدن و دریافت رفتارهای نابجا و خلاف انتظار آماده سازید وبه این معنا که همیشه این انتظار را داشته باشید تا دیگران با شما به بدترین شکل برخورد داشته باشند و خود را برای تحمل آن آماده کنید.
    2- قبل از مواجه با برخوردهای نابجای دیگران پاسخ خود و عکس‏العمل خوب خود را برای مواجه با رفتارهای خلاف انتظار دیگران در ذهن خویش مرور کنید و با طرح ذهنی آماده شده با رفتارهای بی‏مورد دیگران برخورد کنید مثلاً باخود بگویید اگر فلان شخص به من ناسزا بگوید به حرف او توجه نمی‏کنم همچنان دوستش دارم چون گناهان من راپاک کرده و این صبر سبب تعالی روحی من می‏شود و به هر حال با این کلمات و تلقین ها همیشه آمادگی ذهنی و روانیخود را برای عملکردهای خلاف انتظار مردم فراهم سازید.
    3- با خود شرط و عهد ببندید که هیچ گاه و در هیچ شرایطی اقدام به حرف های نابجا و برخورد تند و تصمیم‏گیری عجولانه نخواهیدکرد و برای تخلافات خود نیز جریمه مناسب که تنبیه کننده است در نظر بگیرید.
    4- اگر برخی موادر سریع سخن گفتید و عجولانه تصمیم گرفتید و رفتار نابجا از شما سرزد سریع خود را سرزنش وحتی در لفظ اظهار پشیمانی نمایید و وعده‏ها و قولی که با خود داشتید را در ذهن خویش حاضر سازید.
    5- از خود ارزندگی های نابجا و پفکی و شخصیت قائل شدن بیش از اندازه برای خود اجتناب ورزید و تنها هنجارها رارعایت کنید و لذا به سراغ رفتارهای متواضعانه همانند تقدم در سلام، همنشینی مناسب با افراد پایین‏تر، ابراز اردت به کوچکترها، مصافحه و احوالپرسی با دیگران به خصوص طبقه پایین‏تر، تفریح و صحبت با دیگران اقدام کنید.
    6- ذکر«لا حول و لا قوه الا بالله» را زیاد بر زبان جاری سازید و سوره والعصر را زیاد بخوانید.
    7- به هنگام احساس عصبانیت، سریع تغییر وضعیت و موقعیت دهید و از آن محیط دور شوید مثلاً اگر در منزل این حادثه رخ داد لباس پوشیده و منزل را ترک کنید.
    8- در هنگام عصبانیت اگر ایستاده‏اید بنشینید و اگر نشسته هستید بخوابید.
    9- وقتی که با امور عصبانیت آفرین مواجه هستید برای مدتی (حدود 10تا 15 دقیقه) راه دریافت های حسی خود را سد سازید مثلاً جلوی گوش خود را بگیرید و چشمان خود را ببندید و سر خود را پایین اندازید تا دریافت‏های عصبانیت راتحت کنترل شما در آیند و موجب تحریک بیشتر شما نشوند.
    10- اگر رفتار و یا صفتی که در شخصی هست موجب عصبانیت شما شده است آن رفتار را شوخی تلقی کرده و به شکلی خود را از تیررس آنها دور در نظر بگیرید یعنی به گونه‏ای از مخاطب قرار گرفتن خویش در برابر رفتارهای دیگران پرهیز کنید مثلاً از مشاهده کسی که فحش می‏دهد با خود بگویید مخاطب او من نیستم و در این هنگام ازصحنه دور شده و راه دریافت‏های حسی را سد سازید تا بیشتر مورد هجوم قرار نگیرید.
    11- برای توجیه رفتارهای خلاف انتظاری که از دیگران سر می‏زند توجیه مناسب داشته باشید و آنها را مقصر تلقی نکنید تا موجب شود به خود اجازه عکس العمل بدهید مثلاً بگویید خودم از این فرد بدتر رفتار می‏کنم او اشتباه گرفته مقصر نیست اشتباه من باعث رفتار نامناسب او شده است.
    12- به نظرات و عقاید دیگران احترام قائل شوید و به دیده احترام به آنها بنگرید و حتی محترمانه با آنها رفتارکنید.
    13- به منظور تقویت اراده و حفظ سعه صدر از تفریحاتی همانند صحرانوردی، کوهنوردی، شنا، اسب سواری، پیاده روی در صبح زود بهره گیرید.
    14- در برخی کارهای مهم با مشورت خواستن از دیگران تصمیمات خود را استحکام بخشید و از اقدامات عجولانه وخام بپرهیزید.
    15- بیشتر با افراد حلیم صبور و غیر عصبی معاشرت کنید و از دوستی و حرف شنوی افراد تند مزاج پرهیزکنید.
    16- همیشه خودتان و رفتارتان را دوست و صحیح تلقی نکنید و احتمال خطا در کارهای خود را بدهید.
    17- سعی کنید به عنوان تمرین گاهگاهی با افرادی که سلیقه آنها را نمی‏پسندید برخورد کوتاه مدت داشته باشید و با صاحبان دیگر انظار مراوده کوتاه مدت داشته باشید.
    18- موارد فوق را در برنامه‏ای منظم با درج موارد آن در یک جدول و نمره دادن به عملکرد خود و رعایت این امور سعی در تقلیل موارد تخلف داشته و همت خود به افزایش صبر و تحصیل سعه صدر معطوف بدارید.در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
    دفتر قیطریه:
    ۰۲۱-۲۲۶۸۹۵۵۸ خط ویژه

  • با سلام خدمت شما
    با توجه به تاریخچه ای که از خود نوشته اید ، ابتدا باید لیستی از صدماتی که احتمالا زندگی در چنین شرایطی برایتان به وجود آورده تهیه کنید ( به دنبال بر طرف کردن این ضعف ها باشید) و طرح و نقشه ای برای آینده خود معین کنید ( اهداف دستیافتنی) . زندگی در چنین شرایطی برای کمبود محبت و توجه می اورد ، شما را تحریک پذیر می کند که زود ناراحت شود ، احتمال اعتماد به نفستان ضعیف است ،ممکن است مهارت های اجتماعی تان با توجه به سنتان کمتر باشد و ... برای زندگی اینده خود چه اهدافی دارید ؟ تحصیلی ، مادی ، ازدواج . و اگر قرار باشد به این اهداف برسید کدام ضعفهایتان باید برطرف شود و چگونه ؟ بهترین راه حل این است که مسیر غلبه بر ضعف هایتان را معین و از کتاب ها ، کارگاه ها و جلسات مشاوره و حتی اگر شده از دارو برای غلبه بر چنین ضعف هایی کمک بگیرید . روانشناسان کانون مشاوران ایران در این زمینه می توانند کمکتان کنند 88422495

  • سلام سال هاست که با خانواده پدرم مشکل داریم آدم درستی نیستند همیشه از اومدنشون به خونه اجتناب کردیم چون خیلی سریع بعد رفتنشون پدرم عکس العمل نشون میداد اخلاق اونارو میگرفت به ما اهمیت نمیداد , سال 95 عموم با زنش دعوا شدید گرفت و با اینکه 3 تا بچه دارن خواست طلاق بگیره و در حال انجام این کار هستند.. دیشب همین عموم با اینکه طلاق رو میخواد بگیره خواست با زنش بیاد خونه ما , مادرم قبول نکرد و پدرم عکس العمل شدیدی نشون داد , دعوای شدیدی بینشون بر قراره و پدرم حرف از طلاق میزنه در حالی که گفتن این حرف به هیچ وجه براش عادی نبود و متأثر ازون عموم بوده,, عموم خانواده خودشو بهم ریخت حالا افکارشو وارد خانواده ما کرده منی ک 17 سال دارم واقعا دارم اذیت میشم این دعوای مادر پدرم برای بار اول نیس طی این 17 سال کلی دعوای بدی دیدم چه لفظی چه فیزیکی اما این بار حرف از طلاق که زده میشه واقعا برام سنگین تموم شده هیچ کدوم از مادر و پدرم کوتاه نمیان با هر دو کلی حرف زدم خیلی زیاد اما پدرم کوتاه نمیاد چیکار میشه کرد واقعا...؟

    • در این مورد از بزرگان و افرادقابل اعتماد در خانواده و فامیل باید کمک بگیرید
      در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      021-88472864

  • سلام.خسته نباشید...حدودیک سال پیش پدرم با عمو وعمه هایم برسرارث که حق پدرم بود دعوایشان شد وبعدازآن دادگاهی شد که سراین جریان پسرعمه ام که ما بیشترازعمه های دیگرم با آن ها رابطه ای خیلی خیلی صمیمی داشتیم علیه پدرم وخانواده ام شدکه باعث شد دردادگاه شهادت دروغ بدهد.بعدازاین جریان ازخانه پدرم دزدی شد که فقط دنبال اسنادملکی بودن که خداروشکر به اشتباه کیف دیگری را به همراه یک اسلحه شکاری دزدیدندوپدرم اسم عمو وهمین پسرعمه ام را به عنوان مظنون سرقت گفتن.دودایی آخرم دامادهمین عمه ام هستند به همین خاطر رابطه مادرم همبا این دایی هام به شدت بدشد..ویک سری ماجرا وشکایت هایی که درطول این چندوقت شد که باعث کینه توزی دوخانواده نسبت به هم شد.من با دخترهمین عمه ام قبلن خیلی خیلی صمیمی بودیم عین دوخواهر.اکنون قصد دارم که این ماجرا تمام شود ومیخوام یک روزبه دخترعمه هتم وهمان پسرعمه ام که خواهر وبرادرن بگم که به مکانی بیان که باهم حرف بزنیم دررابطه باگذشته که چقدر خوب بودیم وحالا که دشمن هم هستیم.پسرعمه ام آدم کینه ای وغدی هست.نمیدانم اثرمیکندحرف های من یا ن...ولی ما تاحدودی مطمئن هستیم که ایشون سارق منزل ماهست ولی بدون هیچ مدرکی نتوانسیم ثابت پلیس کنیم .کمکم کنید که چیکارکنم برم یان .چی بگم اصلن که همه چی ازاین وضعیت دربیاد...

    • دوست عزیز این موضوعی نیست که شما بخاطرش بخوایت یک طرفه اقدام کنید چون تا وقتی که خانواده ها رفع کدورت نکرده باشند تلاش شما و دیگران به وخیم شدن اوضاع منجر خواهد شد
      در این رابطه باید ریشه این اختلافات از بین بره تا بتونید در مورد آینده تصمیم گیری کنید و بهتره فعلا" کار خاصی نکنید ولی اگر خواستید میتونید دوباره رابطه گذشته خودتون و همسالان فامیل رو برقرار کنید ولی در همین حد
      کدورت ها نیاز به گذشت زمان دارند...پس صبور باشید

  • سلام.خسته نباشید.من ادامه همان ماجرایی که برایتان توضیح دادم مسئله ای پیش آمده که نمیدانم چه کاری انجام دهم..ادامه آن مظنونیت پدرم به پسرعمه ام (سعید) طی پیامک هایی که بین من ودایی ام (که داماداین عمه ام هست) رد وبدل شد ودایی ام پیام رابه دست سعید رساند واوازمن شکایت کرد ومن هم متقابلن مجبوربه شکایت ازداییم ام شدم فقط برای اینکه جلوی پیش روی سعیدرابگیرم چون باید به خاطردامادشان کوتاه میومد،ولی با شرط وشروط هایی راضی به رضایت شد(سعید) که من با پدرومادرم به منزل انهابرویم وازانهامعذرت خواهی کنیم واین برای پدرم خیلی سخت بودچون سعید مظنون دزدی ازمنزل پدرم شدورابطه انهاخیلی بدبود واوفقط میخواست ماراکوچک کند که پدرم به خاطرمن این شرط راقبول کرد ومابه انجارفنیم وباکلی خواری وکوچکی روبروشدیم.وفردای ان روزدوطرف رضایت دادیم ولی بعدازاینکه به خانمان امدیم سعید وداییم به درب منزل ماامدن والبته فقط سعید بالگدکوبیدنبه درب ودادزدن وفحاشی شوهرم به درب منزل رفت واو میگفت بایدهزینه وکیلم رابدهی شوهرمم قبولکردویه چک4میلیونی به اودادوالبته دایی ام هم گفت منهم یک چک4میلیونی هزینه وکیل شما به شمامیدهم وبعدازاینکه چک رابه سعید دادیم داییم هم زدزیرتمام حرفهایش...وخلاصه ماازانهابه خاطرآبروریزی شکایت کردیم ولی چندروزبعدش درحیاط منزلمان یه بطری بنزین پیداکردیم که متنی روی ان نوشته بودکه بیایدرضایت بدید وگدنه واستون گرون تموم میشه ودوباره چندشب بعدش باسنگ شیشه اتاق خوابمان راشکستندکه بازروی ان سنگ کاغذی تایپ شده بودکه قبلا بهتون گفتیم جریانات تموم کنید وگرنه دودش توچشم خودتون میره که این دوبار را ما صورت جلسه کردیم توسط پلیس ...حالا نمیدانم چیکارکنیم خیلی میترسم..نمیدونم وکیل بگیریم یان اخه هزینه زیادی هم میحواهد

  • سلام خسته نباشید.من دردوران عقدم باردارشدم واین قضیه راپدرومادرم ومادربزرگم وشوهرم میدانستند وما به خاطر ابرو مجبوربه سقط شدیم .وحالا بعدازهفت سال ومشکلات خانوادگی خاله ام مراتهدیدکردکه به خانواده شوهرم میگوید ومن به خاطر حرف هایی که خیلی وقت پیش شوهرم ازخاله ام فهمیده بود به خاطررابطه داشتن فقط درحدزنگ وپیام بایک مرد به خاله ام گوش زدکردم وگفتم اولا این دروغ است باید ثابت کنی ودوم اینکه شوهرم فلان مسئله ازتورامیدانید واگرنیازشد به شوهرت میگوید..این قضیه را مادربزرگم به اوگفته بودحالا ازروی عمدیاغیرعمد....حالا اگربه گوش خانوادهشوهرم رسید من چیکارکنم.خواهشا راهنماییم کنید...ممنون

    • برای جوان امروزی دوران عقد، دوران ناآشنایی است. از سویی عقد دائم كرده و زن و شوهر رسمی محسوب می شوند و از سوی دیگر بسیاری از حق و حقوق زن و شوهرها را ندارند. یكی از این حقوق مردود شده در این دوران، ‌برقراری روابط جنسی میان نامزدهاست.

      بسیاری از خانواده های امروزی با داشتن روابط زناشویی میان دختر و پسر در دوران نامزدی مخالفند. به همین دلیل معمولاً یا دختر و پسر كلاً قید رابطه نزدیک در این دوران را می زنند یا به صورت پنهانی اقدام می نمایند.

      در واقع علت اصلی وجود دوران عقد آشنایی بیشتر زوجین با خصوصیات یکدیگر است. به همین دلیل بیشتر خانواده ها و حتی كارشناسان خانواده بر این باورند با اینكه هیچ مشكل شرعی وجود ندارد ولی بهتر است كه دختر و پسر در این دوران رابطه جنسی با یکدیگر برقرار نکنند چون اگر در نهایت به این نتیجه برسند كه با خصوصیات یکدیگر جور درنمی آیند و نمی توانند با هم زندگی مشترك تشكیل دهند، بتوانند بدون ایجاد مشکلات عدیده ای چون بارداری های ناخواسته از یكدیگر جدا شوند.

      شاید به نظر بسیاری مواجهه با قضیه بارداری در دوران نامزدی در این روزه روز با این همه پیشرفت، خیلی كم و دور از ذهن به نظر بیاید ولی متاسفانه هم چنان عده ای از جوانان ما به دلایل مختلفی با آن مواجه شده و دست و پنجه نرم می كنند. بدتر از آن اینكه بسیاری از این جوانان در مواجهه با این قضیه دست و پای خود را گم كرده و مرتكب اشتباهات بزرگی چون فرار، سقط جنین، جدایی و... می شوند.

      بارداری در دوران عقد، اگرچه از نگاه عرف یک اتفاق نا به جا است اما در پیش گرفتن راه حلی نامشروع و حرام (سقط) برای این اتفاق، آن را بیشتر از مسیر خود منحرف می کند. مواجهه با این مشکل هم باید با روش های خاص و مدیریت بهتر و درست تر رخ دهد تا هم تبعات آن کم شود و هم گناهی رخ ندهد

      عده ای تصور می کنند كه تا زمانی كه روح در جنین دمیده نشده است (پنج ماهگی جنین) سقط وی قتل محسوب نشده و گناه ندارد. در حالی كه براساس نظر مراجع تقلید سقط جنین بعد از انعقاد، در هر ماهی که باشد جایز نبوده، حرام است و دیه دارد. البته مقدار دیه در ماه های مختلف متفاوت است.

      اما واقعیت این است که بارداری در دوران عقد، اگرچه از نگاه عرف یک اتفاق نا به جا است اما در پیش گرفتن راه حلی نامشروع و حرام (سقط) برای این اتفاق، آن را بیشتر از مسیر خود منحرف می کند. مواجهه با این مشکل هم باید با روش های خاص و مدیریت بهتر و درست تر رخ دهد تا هم تبعات آن کم شود و هم گناهی رخ ندهد. در چنین شرایطی اقدام به انجام برخی از امور لازم و ضروری محسوب می شود.

      - اولین گام در این ماجرا همدلی، همفكری و پشتیبانی دختر و پسر از یكدیگر است. دختر و پسر در این مرحله باید از خبر گذاشتن نامزد خود از این جریان مهم، مقصر دانستن یكدیگر،‌ خالی كردن پشت هم و... خودداری كرده و با حفظ خونسردیشان در كنار هم سعی كنند به خوبی این شرایط سخت را مدیریت نمایند.

      - خانواده ها باید در جریان مشكل قرار بگیرند. برخی از خانواده ها به دلیل تعصباتی که دارند، نمی توانند چنین موضوعی را پذیرا باشند و سریع واکنش نشان می دهند. در این شرایط دختر و پسر باید موضوع را با یک مشاور متخصص در میان بگذارند تا وی با استفاده از شیوه های مناسب خانواده ها را در جریان گذاشته و به آنها آموزش های لازم را بدهد.

      -هرچه سریع تر مراسم جشن ازدواج را برپا کنید. شاید برای عروسی تان آرزوهای زیادی داشته اید اما باید بپذیرید که به هرحال امکان صبر کردن برای برآوردن این آرزوها وجود ندارد. کمی ساده تر بگیرید تا بتوانید زودتر مراسم را برگزار کرده و سر زندگی تان بروید. دختر و پسر و خانواده هایشان باید در این شرایط خاص از بسیاری از توقعات و آرزوهایشان چشم پوشیده و با شرایط موجود كنار بیایند. یعنی مثلاً به جای یك مراسم ازدواج پر رنگ و لعاب، یك مراسم عروسی ساده و یا حتی یك مسافرت را انتخاب كنند.
      در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      دفتر سعادت آباد:
      ۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲ خط ویژه

  • سلام خسته نباشید...بخشید منکه درصحبت هایی که کردم گفتم هفت سال پیش که عقدبودیم چنین اتفاقی افتاد واکنون ماجرای دعوابا خاله ام پیش آمدهواو قصدبازگوکردنش رادارد ودرمقابل شوهرم هم ازخاله ام آتو دارد ومیگویداگراین جریان به گوش خانواده ام برسو من هم ماجرای خاله ات رابه شوهرش میگوید........این ماجرا ی من هست...لطف کنید دو پیغام رادوباره بخوانید وجوابم رابدهید .خیلی متشکرم

  • سلام خسته نباشید .مشاوره محترم باعرض معذرت چرا جواب پیغام مرانمیدهید؟درمورد پیغام دومی که فرستادم رامیگویم چراجواب نداده اید...خواهشا راهنماییم کنید خیلی نیازدارم به راهنماییتون...ممنون