سوالتو بپرس
X

مشاور خانواده :مشكل كم حرفي

مشاور خانواده :مشكل كم حرفي

من کلا” آدم خيلي كم حرفیم .تا الان هم مشکل با کم حرفی نداشتم ولی دیگه از اين وضعيت خسته شدم همه ميگن تو چقدر كم حرفي.خيلي دوست دارم نباشم ولي خب حرفي براي گفتن ندارم.يه راهي بگيد من چيكار كنم كه كم حرف نباشم؟ چون خیلی از افرادی رو که دوست داشتم اینطوری از دست دادم … و نمیتونم با دیگران ارتباط برقرار کنم امیدوارم بتونم مشکل کم حرفی رو درمانش کنم .مشاور خانواده

رهام:

نمایش نظرها (48)

  • من كه ميگم نه پرحرفي خوبه نه كم حرفي.حرف زدن بايد به اندازه و مفيد باشه

  • ميتونيد از جملات كوتاه شروع كنين و به تدريج تعداد جمله هاي رو بيشتر كنين حرف،حرف مياره نگران نباش

  • خيلي وقتها دليل كم حرفي نداشتن اطلاعاته شما ميتوني با مطالعه بيشتر درباره موضوعاتي اطلاعتتون رو بالا ببريد و دربارش صحبت كنيد

  • اعتماد به نفستون رو تقويت كنيد و با ديگران ارتباط چشمي برقرار كنيد تا بهشون مسلط بشيد كم كم درست ميشه

  • اتفاقأ كم حرفي خوبه، وقتي بك نفر با وقارو كم حرف باشه همه روش يه حساب ويژه اي باز ميكنن.

  • علت اصلي مشكل شما عدم برقراري ارتباطه كه اين عدم برقراري ارتباط ميتونه ناشي از خجالتي بودن,نداشتن مهارت برقراري ارتباط,و عدم اعتماد به نفسه

  • به نظر من شما باید در بحث ها وگفتگوهای دوستانه یا خانوادگی مشارکت کرده ویا نظر دهید تابه تدریج مشکل حل شود

  • به نظر من کم حرفی خیلیم خوبه... واسه چی ادم هی وراجی کنه... مطمئن باش اونایی هم که همیشه حرف میزنن آدمای مزخرفی هستند که حرفاشون فقط غیبت و مسخره کردن دیگرانه... همین که کم حرف میزنی نشونه اینه که احمق نیستی و هر چیزی رو به زبونت نمیاری ومیدونی هر چیزی ارزش نداره فکتو واسش تکون بدی

  • سلام منم دقيقامشكل شمارودارم كم حرفم والبته دل مردم يني نميتونم شادي هاموهم بروزبدم همه منوبااطرافيانم مقياسه ميكنن وميگن ببين چه دخترشادوپرانرژي هس وازاين حرفاچيكاركنم منم پرحرف والبته خوش صحبت بشم؟؟

  • سلام.شما دوتا گوش داری یه زبون...ینی دوبرابر بشنو کمتر سخن بگو.... امام علی (ع) وقتی میرفت توی مجلسی ریگی زیر زبونش قرار میداد تا موقعی که میخواست حرف بزنه بدونه چی داره میگه چی نباید بگه و چه موقع بگه.
    میتونی توی بحث چه با دوستت یا هرکی درباره هرچی هم باشه نظر بدی یا تایید کنی..بحث بندازی وسط سوال کنی و پاسخ بدی کم کم جواب میگیری مطمعن باش منم مثل تو بودم اینطوری درمان پیدا کردم

  • کمک ! من دختر با احساسی هستم ولی نمیتونم بروز بدم خوشحالی ناراحتی گریه یا هر چیز دیگه ای به هر موضوعی میرسم لبخند میزنم ! خیلی سعی کردم افرادیو که خوش مشرب هستن رو تحت نظر بگیرم و رفتارشونو تکرار کنم.ولی.....کم حرفی تو وجودم رخنه کرده و اصلا این موضوع منو خوشحال نمیکنه دوست دارم دوستام اینقدر دوستم داشته باشن که برام سگ دو بزنن و این غیر ممکنه.

  • منم مشكله كم حرفي دارم ،باوركنيد خيلي حسه بدي به آدم ميده وقتي تو جمع دوستاتي و ساكت باشي وهيچ حرفي نتوني بزني،من خجالتي وكم رو نيستم،تو برقراري رابطه هم مشكلي ندارم...فقط نميدونم حرف ازكجا بيارم وبزنم؟

    • يك مشكل اين است كه حرفي به ذهنتان نرسد.يكي اينكه حرفي داشته باشيد اما جرات و توان ابراز آنرا نداشته باشيد.اگر مشكل شما اولي است بايد يك مقدار اطلاعات خود را در باره مسايل روز افزايش دهيد.اما در نهايت قرار نيست آدم در باره هر مسله اي حرفي براي گفتن داشته باشد و اين عيب تلقي نمي شود.مسله دوم هم حسابش به كلي جداست.

    • راستش منم فکر میکنم خصیصه بدی نباشه ادم کم حرف باشه ... به هر حال خداوند دو تا گوش داده و یک زبان یعنی دوبرابر اینکه حرف بزنیم بایدگوش بدیم ...
      مسافرت کنید و هر چیزی که به ذهنتون میرسه رو بنویسید ...موضوعی رو توی ذهنتون بیارید و در موردش تحقیق کنید ... روزنامه خوندن هم بی تاثیر نیست

    • دقیقا مشکل منم همینه ..به هیچ عنوان خجالتی نیستم ...حرف برای گفتن ندارم :/ کلافه شدم دیگه
      حرفای دوستامم میشنوم خوشم نمیاد اخه بشینم راجبشون صحبت کنم.این لباس و فلان قدر از حراجی خریدم شما هم برید.این کیک و تو فنجون درست کردم یکبار امتحان کن.فلان تالار و برای عروسی انتخاب کردم نمیدونید چقدر باکلاسه .

  • :yes: سلام من نیز این مشکل کم حرفی راداشتم وخیلی خوب درک می کنم .برای این مشکل راه حلی به ذهنم رسیده.قبل از گفتن راه حل باید بگم که هر وقت توی جمعی بودم وبه حرفاشون گوش میدادم همش توی ذهنم در این فکر بودم که حرفی برای گفتن ندارم واین موضوع من را نگران میکرد تا این که متوجه شدم که دیگران در مورد موضوع خاصی صحبت نمیکنند برخی با حرف اب وهوا بحث را شروع میکنند وبرخی دیگر با یک احوال پرسی ساده.درواقع موضوعاتی ازنظر من پیش پا افتاده ،برای ان ها صحبت کردن درموردش شیرین و وجداور بود.ومن تصمیم گرفتم تفکراتم را همرنگ جماعت کنم یعنی تصمیم گرفتم مانند دیگران از حرف زدن درمورد چیز های به نظر ساده لذت ببرم وبه ان موضوعات ساده اهمیت بدهم. ?:-) همرنگ جماعت بودن

  • سلام منم خیلی کم حرفم یعنی اعتماد بنفسم خیلی پایینه و فکر میکنم همه از من باهوشتر و بهترن و اگر من بخوام باهاشون حرف بزنم کم میارم چکار کنم؟

    • بهتره اول روی اعتمادبه نفش خودتون کار کنید
      بیشتر اوقات عادت کرده ایم که خودمان را از دریچه نگاه دیگران بشناسیم و اگر در این راه افراد نگاه خوبی به ما نداشته باشند اعتماد به نفس مان تا اندازه زیادی پایین می آید و اگر شانس با ما باشد و کسی از ما خوشش بیاید، تقریبا در آسمان ها سیر می کنیم اما یادتان باشد که درک ما از خودمان تاثیر زیادی روی نوع نگرش دیگران دارد .

      1 - لباس مناسب به تن کنید

      وقتی که شما خوب به نظر برسید دیگران دید متفاوتی نسبت به شما پیدا می کنند. با حمام و مرتب کردن سر و صورت و پوشیدن لباس تمیز می توانید اعتماد به نفس لازم را کسب کنید اما آراستگی به این معنا نیست که پول زیادی خرج کنید.می توانید به جای تهیه انبوهی لباس ارزان قیمت، چند تکه لباس با کیفیت مناسب خریداری کنید و با این کار ظاهر خود را آراسته تر کنید.

      2 - به نحوه ایستادن خود توجه کنید

      اگر با سستی و بی حالی و شانه های افتاده صحبت می کنید، وقتی نسبت به آنچه انجام می دهید علاقه نشان نمی دهید و به خودتان عشق نمی ورزید این به این معناست که شما اعتماد به نفس کافی ندارید. در هنگام صحبت کردن صاف بایستید، سرتان را بالا بگیرید و تماس چشمی داشته باشید. با تمرین این موارد نه تنها احساس مثبتی در دیگران نسبت به خود ایجاد می کنید بلکه احساس قدرت بیشتری نیز می کنید.

      3 - در ردیف و صف جلو قرار گیرید

      اکثر مردم در مدرسه، اداره و جلسات ترجیح می دهند در ردیف عقب قرار گیرند چون از مورد توجه قرار گرفتن وحشت دارند و در واقع اعتماد به نفس ندارند. تصمیم بگیرید برای رفع آن در ردیف جلو بنشینید و بر ترس خود غلبه کنید. نکته دیگر آنکه افراد با اعتماد به نفس بالا سریع راه می روند، آن ها همیشه جایی برای رفتن و دیدن دارند. حتی اگر عجله ندارید با انرژی حرکت کنیداین باعث می شود مهم به نظر برسید.

      4 - با صدای بلند صحبت کنید

      اگر جزو گروهی هستید که از صحبت کردن با صدای بلند در جمع وحشت دارید از همین حالا شروع کنید. سعی کنید حداقل یک بار در گروه با صدای رسا صحبت کنید؛ از این روش نه تنها اعتماد به نفس خود را بالا می برید بلکه در جمع دوستان تان محبوب تر نیز می شوید.

      5 - سخنران خود باشید

      ۳۰ تا ۶۰ ثانیه از سخنرانی هایی که اهداف و آرزوهای شما را در بردارد بر روی کاغذ بنویسید و آن را در جلوی آینه با صدای بلند مانند یک سخنران بازگو کنید حتی می توانید در ذهن خود نیز آن را مرور کنید. شاید این کار برای تان قدری خنده دار به نظر برسد اما باور کنید که می تواند معجزه ای را در بالا بردن اعتماد به نفس تان ایجاد کند.

      6 - سپاسگزار باشید

      به جای آن که به نداشته ها و نقاط ضعف خود تاکید کنید لیستی از چیزهایی که دارید تهیه کنید و هر روز زمانی را به قدردانی و سپاسگزاری اختصاص دهید. موفقیت های گذشته، مهارت های منحصر به فرد و حرکت های مثبت خود را مرور کنید.

      7 - از دیگران تعریف کنید

      وقتی ما نسبت به خود احساس مثبت نداریم به توهین و غیبت دیگران می پردازیم. برای تغییر آن باید یاد بگیرید از دیگران تعریف و از شایعه پراکنی در مورد دیگران خودداری کنید. با یافتن بهترین ها در دیگران بهترین ها را در خود می یابید.

      در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      021-22354282

  • سلام من هجده سالمه و دانش اموز پیش دانشگاهی هستم من هم کم حرف هستم و هر چی سعی می کنم این مشکلو برطرف کنم نمیتونم برخی مواقع تو کلاس بهم میگن تو چرا حرف نمیزنی و من از این موضوع خیلی ناراحتم خواهشا یه راهی معرفی کنین

    • گاهی افراد نمی توانند با دیگران به راحتی ارتباط کلامی برقرار کنند. این مشکل میتونه به خاطر پاره ای مسایل و مشکلات و یا بخاطر گذشته خود فرد باشه ؛ و همین میشود که در زندگی روزمره فرد، گوشه نشینی اختیار کرده و کمتر در جمع سخن سخنی خواهد گفت ، در پاره ای موارد نیز به دلایل منطقی و به عمد ما در مجامع عمومی کمتر سخن می گوئیم یا اینکه ایجاب می کند اصلاً صحبت نکنیم. موارد اینچنینی و همچنین کم حرفی مقطعی و کوتاه مدت به عنوان آسیب و عارضه شناخته نمی شود. کم حرفی که به عنوان آسیب فردی و اجتماعی ما از آن نام می بریم موجب رنجش دایم شخص در زندگی و وارد آمدن آسیب های جدی به این دسته از افراد می شود.

      یکی از علل کم حرفی کم حوصلگی است که ناشی از خستگی ذهن یا توجه به مرکز دیگری است. اگر چنین است، فعالیت ذهنی خود را محدود کنید و فکرتان را متمرکز سازید و در وقت حضور در کنار دیگران به چیز دیگر فکر نکنید. مطالعاتتان را بیشتر کنید و اطلاعاتتان را در زمینه مسائل مختلف بالا ببرید تا حرفی برای گفتن داشته باشید و نگران نباشید که حرفتان جالب نبوده یا اشتباه باشد. گاهی به دلیل ترس از قضاوت دیگران افراد از اظهار نظر و صحبت خودداری می کنند.سعی کنید از مسایل که در اطرافتان می گذرد اطلاعات بیشتری کسب کنید تا وقتی در جمع هستید شما هم حرفی برای اظهار نظر داشته باشید.

      در واقع کم حرفی عارضه ای است فردی و اجتماعی که مانع ارتباط کلامی مؤثر و مناسب برای هر انسانی محسوب می گردد. در این مقاله من تلاش می کنم اطلاعاتی را در مورد کم حرفی بیمارگونه و خطرناک با شما در میان بگذارم.

      ویژگی های افراد کم حرف
      معمولاً بسیار کمتر از حالت معمول با دیگران سخن می گویند
      دارای عدم تعادل در اعتماد به نفس هستند به عبارتی یا دارای اعتماد به نفس پایین هستند و به همین دلیل توانایی سخن گفتن با دیگران را در خود نمی بینند و یا اینکه دچار اعتماد به نفس کاذب و یا غرور بی جا هستند و همین خودبرتر بینی کاذب سبب کم حرفی در این دسته از افراد خواهد شد.مشکل کم حرفی
      بعضاً کم تحرک هستند و ورزش نمی کنند.
      عموماً پیرو هستند تا مستقل.
      در بسیاری از موارد، مسئولیت پذیر نیستند.
      بعضاً دارای ذهنیت منفی(بدبینی) نسبت به مردم و جهان پیرامون هستند.
      گوشه گیر هستند و در مجامع عمومی کمتر حضور دارند.
      دوستان بسیار اندکی دارند.
      در زمان حال و آینده زندگی می کنند.
      10. از توانمندی های خود اطلاعات اندکی دارند.

      11. به مهارت های اجتماعی تسلط ندارند.

      12. اصول سخنوری را نمی دانند.

      13. از قدرت جذب دیگران بر خوردار نیستند.

  • سلام!
    دیدگاه‌های دوستان را خواندم بیشترشان دقیق و بجا بود، نه کم‌حرفی خوب است و نه پرحرفی؛ یعنی ما باید سخن به اندازه بگوییم، کم‌حرفی در افراد علت‌های گوناگونی دارد، در بسیار افراد علت‌های روانی دارد، فرد دارای مشکلات زیادی بوده و است، گذشته‌اش اورا اذیت می‌کند و او را مجبور به سکوت کرده است، یکی از علت دیگر کم‌حرفی افسردگی است. اگر کسی می‌خواهد از این مشکل خودرا رهایی بخشد باید ارتباط مناسب با دوستان خود برقرار کرده و گذشته هرچی بوده را به فراموشی بسپارد، مطالعه کند، در ذهنش هر پرسش خطور کرد از دوستان و نزدیکان بپرسد، در امورخود مشاوره کند و این کارهارا که کرد یک آدم سخن‌ور می‌شود چون به این کارها انسان نیاز دارد تا سخن بگوید و مشکلات خودرا در میان بگذارد.

  • من خودم آدم کم حرفی هستم وبعضی مواقع بهم میگن خوش بحالت اماوقتی میبینم دربعضی ازجاهابهم اهمیت نمیدن وباهام صحبت نمیکنن این مراآذارمیدهددراین مواقع دیگران هم بایدکمک کنن وباآنان صجبت کنن

  • منم این مشکل کم حرفی رو دارم واقعا خیلی ناراحتم چون حتی باعث شده نتونم با حتی کسی که دوست دارم ارتباط برقرار کنم خیلی وقتا تو جمع گفتن چقدر کم حرفی چرا همش رو سایلنتی این باعث میشه آدم خسته کننده ای به نظر بیام حتی تو رابطه احساسیم،واقعا نمیدونم چیکار کنم

  • سبام من از مشکل کم رویی در جمع خیلی اذیتم وهمه فکر میکنند من خیلی مغرورم نمیدونم چی کارکنم.خودمم از اینکه توجمع ساکتم معذبم

  • آدم كم حرفى هستم و تو يه جمع زياد صحبت نميكنم اعتماد به نفسم پايين نيست اطلاعاتم هم به واسطه مطالعه زيادم خوبه در هر موردى حرفى براى گفتن دارم اما به شرطى كه موقعيتش پيش بياد يعنى توى جمع هميشه صحبت تخصصى و جايى كه نياز به اطلاعاتى داره با من ادامه پيدا ميكنه نميتونم شروع كننده بحث براى بذله گويى و شوخى و خنده باشم و اين مشكل خيلى زياد داره اذيتم ميكنه
    در ضمن وقتى يه كارى رو انجام ميدم نميتونم توى بوق بكنمش و افراد ديگه اى از اين موقعيت سود ميبرند نمى دونم چرا اكثر آدم ها عقلشون به گوشش شونه وقتى حرفى از تو نميشنون انگار نيستى كلا