سوالتو بپرس
X

مشکلات خانوادگی

با سلام.پرسش که میخوام مطرح کنم در مورد خودم نیست بلکه در مورد خواهر 32 ساله ام هست که در طی 9 سال زندگی روزگاررو ب همسرش سیاه کرده. یک دختر 3 ساله داره انسانی بسیار مهربان و دلسوزه اما در مقابل ی شخصیت دیگه داره ک بسیااار بددهن و تهاجمی و … هست.جوری ک شوهرش ب ستوه اومده و ممکنه در اینده اقدامات قانونی کنه.همسرشون 3 سال از ایشون بزرگترن و واقعا خود و خانواده اشون انسانهای شریفی هستند.همونطور که خانواده ی ما بسیار مذهبی معتقد و ابرومند هستند اما خواهر من انگار یک عضو بیگانه در خانواده ماست و از ادب و حیا بویی نبرده.من ب جرات میتونم بگم ک خواهرم بیمار روحی روانیه و باید ب روانپزشک مراجعه کنه چون رفتارای وحشیانه اشو با شوهرش میبینم.این وسط افرادی دارن نابود میشن از جمله پدر و مادرم بخاطر غصه ی زیاد این دختر چون داره سر هیچ و پوچ و ب سادگی زندگیشو خراب میکنه.سوالم اینه من ب عنوان فرزند اخر این خانواده که 23 سالمه چکار کنم ک حداقل پدر و مادرم کمترین اسیب رو ببینن چون از اسم طلاق خیلی واهمه دارن.شمارو ب خدا من رو راهنمایی کنم تا شاید بتونم خانواده رو از این بحران نجات بدم.با سپاس فراوان

دختر ابی: عجب صبری خدا دارد اگر من جای او بودم نه طاعت میپذیرفتم،نه گوش از بهر این بیدادگرها تیز کرده پاره پاره در کف زاهد نمایان، سبحه ی ،صد دانه میکردم.

نمایش نظرها (10)

  • سلام من یک دختر 23 ساله هستم و حدودا" 11 ماهه ازدواج کردم من و شوهرم 5 سال باهم دوست بودیم و دوستی خوبی باهم داشتیم اما الان زندگی توام با آرامش نداریم چون شوهرم سر هر حرفی که می زنم 1 هفته 10 روز قهر می کنه بد دهنی می کنه حتی چند بارم دست روم بلند کرده همه حرفای زندگیمون به مادرش میگه اما من هر بار خواستم به خانوادهم ا رفتارش بگه بدش پشیمون شودم و گفتم اینطوری شوهرم خراب میشه و جایگاهش از بین میره .شوهرم هر وقت می خواد یه مهمونی سمت خانواده من بیاد قهر می کنه تا نیاد بدم من خودم تنها میرم هزار تا حرف به خاطر نیومدنش سرهم میکنم تا کسی ناراحت نشه به خدا از این زندگی خسته شدم هر کاری می کنم قهر می کنه ناراحتیم واش اصلا" مهم نیس اصلا" فکر می کنم که به زور داره زندگی می کنه حتی بهم گفته دیگه از ریختم خوشش نمایید همش تو هر جمعی به تمسخر می گیرتم . در کل که فکر نمی کردم زندگی با کسی که دوستش داشته باشی اینطوری باشه . می خوام کمکم کنید بگید چیکار کنم

    • اگر همسرتان قهر می کند، زود رنج و حساس است یعنی ممکن است رفتاری که بقیه را ناراحت نمی کند او را آزرده خاطرکند چون همیشه در رفتار دیگران به دنبال علایم بی ارزش سازی می گردد یعنی فلانی که این رفتار را انجام داد هدفش توهین به من بود و از این قبیل نتیجه گیری ها و استدلال ها

      در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      021-88422495

  • دوست عزیز تا خود شخص تمایلی به تغییر نداشته باشه هر گون تلاش برای تغییرش محکوم به شکست خواهد بود ...
    در ضمن کلمه طلاق اصلا" ترس نداره بلکه این رفتار و درک ما ادماست که ترسناکش کرده ... ایشون باید بدونه اخر این رفتارش به کجا ختم میشه ...شاید تغییری در رفتارش ایجاد بشه ...
    در این مورد حتما " با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
    021-22354282

  • با سلام همسر من هم خیلی زود بهش بر می خوره و قهر های طولانی داره . در ضمن چندین ساله که به خاطر یک حرف یا حرکت که خودش هم دقیقا نمیگه چی بوده با خانواده همسر برادرم بسیار مخالف شده و هرجا که آنها باشند نمی ره . ناراحت کننده تر این که تا حالا کح دار و مریز با برادرم و هسمر ایشان رفت و آمد داشتیم ولی الان مدتی هست که دیگه کلا قطع ارتباط کرده و من هم تا چیزی میگم بامن قهر و دعوا می کنه . جالب اینکه پسر 12 سالم هم که سعی کردم دور از این قضایا باشه ناراحته و حق رو به من میده .
    وقتی من میگم چرا دلت رو صاف نمی کنی ؟ دوروز باهم قهریم و تازه میگه تو به زندگی خودت بچسب ، من از همه مهم ترم . ضمنا وقتی دلم میشکنه نمی تونم جلوی ایشون گریه کنم چون به شدت حساسه و وضع بدتر میشه .
    به من بگید چکار کنم ؟

    • در مورد درمان کینه و نفرت راه‌های زیادی وجود دارد که به تناسب اشخاص و با توجه به روحیات آن‌ها و شدت و ضعف کینه و نفرتی که در دل دارند متفاوت است. اما آن‌چه می‌توان به عنوان یک نسخه عمومی برای همه موارد استفاده کرد شامل مراحلی است که به برخی از آن‌ها به طور خلاصه اشاره می‌شود.
      1. تأمل در عملی که موجب کینه شده است. اگر عمل شخصی که از او کینه به دل گرفته‌اید را مورد بازبینی قرار دهید از دو حالت خارج نیست. یا عمل او مورد رضای خداوند بوده و شما تحمل کار الهی را نداشته‌اید به طور مثال عمل خلافی را در محل کار انجام داده‌اید مانند رشوه گرفتن و همکارتان شرح ماوقع را برای رئیس اداره بیان کرده و شما مورد مؤاخذه قرار گرفته‌اید و همین عامل سبب کینه شما از همکارتان را فراهم آورده است و یا پسر یا دختری که روابط مخالف شرعی را با جنس مخالف خود برقرار کرده و دوست او ماجرا را برای والدین او تعریف کرده است که وی را نصیحت کنند.
      شخص کینه توز باید بداند که هر چه این صفت رذیله در قلب وی استمرار پیدا کند وی در غم و اندوه بسر برده و در دنیا و آخرت آزار و عذاب می‌کشد. و به دلیل عدم ابراز حالت خود دچار بیماری‌های مختلف روانی و روحی می‌گردد
      در این موارد باید گفت که عیب متوجه خود انسان کینه توز است و باید ظرفیت خود را در پذیرش حقایق بالا ببرد و شرح صدر نسبت به تکالیف شرعی و دستورات اسلامی پیدا کند و نه تنفر از دوست و همکار و اگر کاری که سبب کینه شده عملی مخالف شرع بوده و با ضوابط اسلامی سازگاری ندارد به طور مثال شخصی به خواهر و یا بستگان دیگر انسان حرفی خارج از ضوابط اسلامی بزند و شخص شنیده و کینه او را به دل گرفته است. در این صورت باید گفت در چنین مواردی جای کینه نیست بلکه جای برخورد اسلامی و امر به معروف و نهی از منکر می‌باشد و فرو خوردن خشم در این‌جا از مکرهای ابلیس می‌باشد که از آن به بی‌غیرتی تعبیر می‌شود.
      2. تأمل در نتیجه کینه‌ورزی: شخص کینه توز باید بداند که هر چه این صفت رذیله در قلب وی استمرار پیدا کند وی در غم و اندوه بسر برده و در دنیا و آخرت آزار و عذاب می‌کشد. و به دلیل عدم ابراز حالت خود دچار بیماری‌های مختلف روانی و روحی می‌گردد.
      راه درمان نفرت
      3. تأمل در نتیجه بخشش و عفو به جای کینه و تنفر: برای شخص کینه توز، در صورت توانایی و قدرت دو امکان وجود دارد. اول آن‌که حق خود را بدون کم و زیاد در صورت محق بودن بازگیرد که این عدل می‌باشد و اگر به ناحق باشد ظلم می‌باشد. دوم آن‌که به او نیکی کرده و او را ببخشد که این فضل است. امام صادق (ع) از پیامبر اکرم (ص) نقل می‌نماید که ایشان کسی را که در مقابل ستمی که به او شده گذشت کند و به کسی که از او بریده بپیوندد و به کسی که با او بدی کرده نیکی کند را بهترین مخلوقات در دنیا و آخرت دانسته است.
      4. مطالعه در سیره اهل بیت و الگوهای اسلامی: دقت در زندگی اهل بیت به عنوان انسان‌های کامل می‌تواند ما را در یافتن راه صحیح در مواجهه با مشکلات یاری رساند.
      5. توجه به مقام انسانی و خلیفةاللهی وی و نحوه تعامل خداوند با انسان‌ها: این نکته را نباید از نظر دور داشت که انسان به عنوان اشرف مخلوقات از اهمیت ویژه‌ای نسبت به سایر موجودات برخوردار است و از طرفی انسان باید همان توقعی که از خداوند نسبت به اعمال بد خود دارد را در رابطه با ارتباط خود نسبت به اعمال دیگران داشته باشد. بدون شک هیچ کس از خداوند توقع رعایت عدالت را نسبت به اعمال خود ندارد چه رسد به ظلم. اگر دوست دارید که خدای متعال لغزش های شما را ببخشد, شما نیز نسبت به لغزش دیگران اهل بخشش باشید.
      آگاه باشید که گاه این نفرت ها دلیلی ندارد و بدون هیچ دلیلی احساس نفرت نسبت به کسی و یا فقط به جرم اینکه مثلا رفتارش شبیه کسی بودهکه مطلوب ما نبوده این ها همه وسوسه های زشت شیطان است یک انسان سالم به طور طبیعی همه مخلوقات خدا را دوست دارد مواظب این احساسات خود باشید که در دام ابلیس ملعون گرفتار نشوید
      نتیجه آن‌که رعایت همین نکات، تآثیر بسیاری در تعدیل انسان دارد گرچه برخی از مصادیق نفرت از دیگران نیاز به درمان های روانشناسی دارد و متخصص خود را می‌طلبد. با این حال توکل کنید و ببینید نقصی که او دارد و شما را به اینجا رسانده مواظب باشید خود شما نداشته باشید .
      در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      دفتر سعادت آباد:
      ۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲ خط ویژه

  • با سلام همسر من هم خیلی زود بهش بر می خوره و قهر های طولانی داره . در ضمن چندین ساله که به خاطر یک حرف یا حرکت که خودش هم دقیقا نمیگه چی بوده با خانواده همسر برادرم بسیار مخالف شده و هرجا که آنها باشند نمی ره . ناراحت کننده تر این که تا حالا کح دار و مریز با برادرم و هسمر ایشان رفت و آمد داشتیم ولی الان مدتی هست که دیگه کلا قطع ارتباط کرده و من هم تا چیزی میگم بامن قهر و دعوا می کنه . جالب اینکه پسر 12 سالم هم که سعی کردم دور از این قضایا باشه ناراحته و حق رو به من میده .
    وقتی من میگم چرا دلت رو صاف نمی کنی ؟ دوروز باهم قهریم و تازه میگه تو به زندگی خودت بچسب ، من از همه مهم ترم . ضمنا وقتی دلم میشکنه نمی تونم جلوی ایشون گریه کنم چون به شدت حساسه و وضع بدتر میشه .
    به من بگید چکار کنم ؟

    • چرا افراد به جای صحبت درباره مشکل یا ناراحتی شان، قهر می کنند؟
      همان طور که می دانیم رفتارها در دوران کودکی بیشتر با مشاهده رفتار والدین آموخته می شوند. اگر در الگوهای رفتاری والدین این افراد دقت کنید یعنی از آن ها سوال شود که وقتی پدر و مادرتان با هم دچار مشکل می شدند نتیجه نهایی بحث آنان چه می شد، بیشتر آن ها این طور جواب می دهند که مثلاً پدر یا مادر قهر می کرد و موقعیت را ترک می کرد! همچنین این باور در این خانواده ها ایجاد و تقویت می شود که در بحث و صحبت درباره یک مشکل، همیشه باید یک نفر پیروز شود. در صورتی که در بحث و صحبت کردن درباره مشکلات پیش آمده، برد و باختی وجود ندارد؛ یعنی ممکن است دو نفر مدت ها درباره آن موضوع با هم بحث کنند و در نهایت به نتیجه مشخصی هم نرسند. پس این سوال پیش می آید که هدف این بحث کردن چیست؟ هدف اصلی صحبت کردن درباره یک مشکل، گفتن از احساسات و ناراحتی ها به جای نادیده گرفتن آن هاست.
      گفت وگو کنید
      همیشه سعی کنید درباره مشکلی که با همسرتان دارید، با او صحبت کنید حتی اگر ظاهراً به حرف شما گوش نمی کند. می توانید برای او یادداشتی بگذارید یا پیامکی بفرستید. در ضمن از مردها در بیشتر مواقع انتظار جواب نداشته باشید چون مردها به ندرت به اشتباه خود اعتراف می کنند. شاید علت این که همسر شما قهر می کند این است که فکر می کند نمی تواند در صحبت با شما پیروز شود یا به نتیجه دلخواهش برسد.
      برای این که بتوانید همسرتان را برای صحبت کردن با خودتان درباره مشکلات قانع کنید ابتدا سعی کنید به طور کامل به صحبت های او گوش کنید. در این مرحله از خودتان هیچ دفاعی نکنید یعنی سعی نکنید قضیه را توضیح دهید یا حتی نخواهید از ناراحتی همسرتان با این توضیحات کم کنید. از ناراحت شدن همسرتان نترسید، او هم حق دارد گاهی، حتی به اشتباه ناراحت شود. ابتدا همسرتان باید متوجه شود که شما به حرف های او گوش می کنید. خود این کار یعنی گوش کردن، هنر بزرگی است که افراد کمی قادر به انجام آن هستند. وقتی صحبت های همسرتان تمام شد بهتر است در همان موقعیت چیزی در دفاع از خودتان یا برای حل قضیه نگویید و آن را به موقعیت دیگری موکول کنید و اگر نمی توانید تا آن موقع صبر کنید از همسرتان بپرسید که آیا دوست دارد شما در جواب حرف هایش چیزی بگویید یا نه. اگر خواست برایش توضیح دهید.
      نترسید از این که گاهی در بحث ها محکوم شوید یا همسرتان حرف شما را درست متوجه نشود. باز هم در آینده فرصت این را خواهید یافت که درباره آن حرف بزنید شاید وقتی که هیچ کدامتان عصبانی یا ناراحت نیستید و می توانید خوب به حرف های هم گوش بدهید.
      نشانه اعتماد به نفس پایین
      اگر همسرتان قهر می کند، زود رنج و حساس است یعنی ممکن است رفتاری که بقیه را ناراحت نمی کند او را آزرده خاطرکند چون همیشه در رفتار دیگران به دنبال علایم بی ارزش سازی می گردد یعنی فلانی که این رفتار را انجام داد هدفش توهین به من بود و از این قبیل نتیجه گیری ها و استدلال ها.

      در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید

      021-22689558

  • با سلام و تشکر از پاسخگویی سریع شما
    من هم این مطالب شما را کاملا قبول دارم .
    مشکل اینجاست که به هر زبانی که بتوانم همین مطالب را به همسرم می گویم البته تا جایی که به من اجازه دهند چون در اغلب مواقع اصلا فرصت حرف زدن به من نمیدهند و می گوید حرف نزن و در صورت ادامه دادن عصبانی می شود وحرفی می زند که دل من بیشتر می شکند و بعد قهر می کند.
    مثلا دیشب به ایشان گفتم که آخر هفته که برادرم هم منزل پدرم هستند به ایشان سر بزنیم که شدیدا عکس العمل بدی نشان دادند و همین که با لحن بسیار ملایم به ایشان گفتم که دلت را صاف کن باز قهر کردند .
    باز هم امروز به همسرم تلفن کردم که صحبتهای معمولی کنم بلکه ایشان آرام شده باشد که باز هم با فریاد با من صحبت کرد و سریع قظع کرد .
    لطفا به من راه حل هایی موردی بدهید که بتوانم با این اخلاق همسرم کنار بیایم .
    ناگفته نماند که ایشان با اینکه خیلی اخلاق های خوبی نیز دارند ولی در رفت و آمدهای فامیلی بسیار حساس و زودرنج هستند و سریعا قطع ارتباط می کنند که این مرا بسیار می رنجاند .
    با تشکر

    • خب دوست عزیز واقعیت امر اینه که شما باید حساسیت های ایشون بشناسید و از ورود به این حدود خودداری کنید ... فکر اینکه ایشون روزی تغییر کنه فکر بعیدی به نظر میرسه
      چون تا خودش تمایلی به تغییر نداشته باشه شما باید رفتاری محتاط با ایشون رو حفظ کنید

      آقایان تمایل دارند که همیشه مورد توجه باشند، دیگران از آنها تعریف و تمجید کنند و وقتی به سر و وضعشان می رسند، بقیه این آراستگی را ببینند. البته این مسئله در همه مردان به یک شکل نمود پیدا نمی کند.
      آراستگی ظاهر برای آنها بسیار با اهمیت است و اگر به این نیاز پاسخ داده نشود، آنها را به سمت آسیب پذیری خود شیفتگانه پیش می برد.
      از طرفی مردان نسبت به تغییرات برگشت پذیر ظاهر خود مانند کوتاه کردن موها، ریش و... نیز توجه دارند و منتظر هستند تا همیشه از دیگران برتر باشند. اما باید گفت که آگاهی نسبت به این مسئله در آنها کم و بیش فرق می کند.

      ● نیاز به اعتمادبه نفس
      یکی دیگر از خصوصیات رفتاری مردان که گاه خیلی ساده از کنار آن رد می شویم، احساس نشان دادن برتری ها و قدرت خود در قبال کارها و اعمالشان است. در واقع بیش از آن نشان دادن خصوصیات خود، به این موضوع توجه دارند. معمولا شغل جایگاهی است که فرد می تواند توان خود را در این مورد به نحو احسن به کارگیرد و به بهترین شکل برتری خود را به دیگران ثابت کند. این خصلت از گذشته های دور در مردان بوده و تا امروز نیز همچنان ادامه دارد!
      نکته دیگر این که خانم ها نسبت به بحث و درگیری های روزمره چندان تحت تأثیر قرار نمی گیرند و از طرفی نیز اهمیت کمی برای این موضوع قائلند. گاه حتی بدجنسی به خرج می دهند و ترقی و پیشرفت اجتماعی شوهر بهترین دوستشان را نیز مرتب به همسرشان گوشزد می کنند. در این حالت بدون اینکه واقعا بخواهند، تیری را به سمت حساسیت و زودرنجی همسرشان رها کرده اند.
      ● بزرگ جلوه دادن خود
      می توان گفت که منشأ برخی از زودرنجی ها، خودخواهی و تکبر است. رفتار خانم ها با همسران معمولا به گونه ای است که آقایان نسبت به خودشان بسیار اعتماد پیدا می کنند، گاه حتی دمدمی مزاج شده و به خاطر موقعیت عالی از حضور در اجتماع بسیار احساس خرسندی می کنند. اگر به احترام همیشگی در محیط کار و کلا بیرون از منزل عادت کنند، از کمترین بی توجهی از طرف همسر ناراحت شده و برداشت بدی از آن خواهند داشت.
      ● از پس زودرنجی ها برآیید!
      گام نخست؛ شناخت حساسیت ها: برای عبور از یک منطقه مین گذاری شده، شرط اول تمایل و شجاعت عبور از آنجاست، اما شناخت شیوه صحیح نیز بسیار اهمیت دارد. اگر روی این طرز فکر پافشاری کنیم که «نه، من فرد حساسی نیستم»، تغییر این رفتار بسیار مشکل خواهد شد. اما برعکس، اعتراف و بیان این حالات به رهاشدن از افکار آزاردهنده بسیار کمک می کند.
      می توانید همسرتان را متقاعد کنید تا در این زمینه با شما درددل کند و تصمیم بگیردبا کمک شما مشکل را برطرف کند.
      قبل از هر چیز؛ لطف و مهربانی: نقش روانشناس را برای شریک زندگی بازی نکنید. بپذیرید که اخلاق امروز هر یک از ما ریشه در گذشته دارد. یکی از نکات مهم این است که آسیب های لغزش احتمالی را بشناسید تا از آنها پیشگیری کرده یا کمترشان کنید. وقتی احساس می کنیم که پیام ما برداشت منفی برای شنونده در پی دارد، باید طوری آن را اصلاح کنیم که او اطمینان خاطر پیدا کند.
      قدم بعدی؛ به همسرتان ارزش دهید! بهترین روش برای از بین بردن احساسات منفی، قرارگرفتن در وضعیت روحی سازنده و حتی مثبت است. طوری باید رشته این افکار را پاره کنید که دیگر ارتباط مزمن گذشته شکل نگیرد. هر چقدر این افکار به سراغ فرد بیاید، باز هم باید با آنها مقابله کرد. در این زمینه، شاید عاقلانه ترین راه این باشد که لحن ارتباطی را تغییر داده و به دنبال این باشید که به همسرتان ارزش دهید. به خصوصیات او توجه داشته باشید و انتخاب های او چه در زمینه شغلی و چه در موارد دیگر را تحسین کنید.
      شیوه توجه نوین شما به همسرتان، باعث می شود تا حساسیت خود نسبت به نظر دیگران را بشناسد و از شر آنها رها شود. هر چه رفتار جدی تر باشد، مفیدتر است و شانس بیشتری دارد تا احساساتش را بروز داده و به خوبی بر این مشکل غلبه کند.
      در این مورد حتما " با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      021-22354282

  • سلام
    دوستای گلم من همسرم هم بد اخلاقه هم دست به زن داره هم بددهنه ومن سعی کردم در24سال زندگی مشترک با سکوت با مهربانی با گذشت اونه اروم کنم ولی متاسفانه نشد وچون اعتراض نکردم ورفتارهاشو به دیگران نگفتم الان که یک زن میانسال شدم بعضی وقتا بجز مرگ راهی پیدا نمیکنم ولی شجاعت ندارم.
    درمقابل هرچیزی که شما رامیرنجونه داد بزنید شجاع باشید طلاق راهی برای فرارازاینجور ادمهاست ومطمئن باشید بچه هایی که د راین زندگیها رشد میکنند هیچگاه سالم نخواهند بود خود وفرزندانتان را نجات دهید تا به جای من نرسید که فرزندم هم به باد رفته است .