طلاق
با سلام . آقايي 40 ساله هستم . متاسفانه بنا به دلايلي از حدود 10 سال پيش با دختر يكي از بستگان وارد رابطه عاطفي شدم ( البته سابقه اين ارتباط عاطفي به قبل ازدواج اينجانب برميگردد ) . به اصرار ايشان و با ادعاي حلقوي بودن بكارت و بوجود نيامدن هيچ مشكلي قرار بر ارتباط جنسي گذاشتيم . بخاطر اعتقادات مذهبي قبل از ارتباط صيغه محرميت را بجا آورديم . در مبحث زمان ،تا پايان عمر و در مبحث مهريه من مقدار را به خود ايشان واگذار كردم . در 6 سال گذشته بخاطر مشكلات متعدد و البته تضاد اخلاقي و اختلافات شديد خانوادگي بنده خواستار قطع ارتباط بوده ام كه با مخالفت شديد و تهديد ايشان مواجه شده ام و گاها” ادعا ميكنند كه 1000 سكه بهار آزادي مهريه شان بايست پرداخت شود . سوالات بنده :
1. با توجه به شفاهي بودن كليه مراحل ، آيا ازدواجي بين ما بوجود آمده ؟
2. در صورت وقوع ازدواج ، آيا ادعاي هزار سكه مهريه از سوي ايشان صحيح و قانوني مي باشد ؟
3. اگر ادعاي مهريه قانوني ميباشد ، با توجه به قوانين جاريه مهريه و مبلغ بالاي آن راهكار قانوني چه مي باشد ؟؟
با تشكر
پرداخت مهریه
از نظر اسلام صحت ازدواج دایم و موقت دارای شرایطی است، ما در اینجا بعضی از آنها را ذکر می کنیم:
۱٫ خواندن صیغه عقد (تنها راضی بودن زن و مرد کافی نیست بلکه به همراه انشاء الفاظ خاص باشد).
۲٫ به احتیاط واجب صیغه عقد باید به عربی صحیح خوانده شود.
و اگر خود مرد و زن نتوانند صیغه را به عربی صحیح بخوانند.
به هر لفظی که صیغه را بخوانند صحیح است.
و لازم هم نیست که وکیل بگیرند اما باید لفظی بگویند که معنای “زوّجت” و “قبلت” را بفهماند.
۳٫ تعیین مهریه و نام بردن آن در موقع عقد.
۴٫ کسی که صیغه را می خواند بالغ و عاقل باشد.
۵٫ دختری که به حد بلوغ رسیده و رشیده است یعنی مصلحت خود را تشخیص می دهد.
اگر بخواهد شوهر کند چنانچه باکره باشد باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد.
ولی اگر باکره نباشد در صورتی که بکارتش بوسیله شوهر کردن از بین رفته باشد اجازه پدر و جد لازم نیست.
۶٫ زن در زمان اجرای عقد موقت، به عقد دائم یا موقت در حباله نکاح کس دیگری درنیامده باشد .
(همسر شخص دیگری نباشد) و نیز در حال عده عقد دائم یا موقت فرد دیگری نباشد.
۷٫ زن و مرد به ازدواج راضی باشند و از روی اجبار و اکراه وادار به ازدواج نشده باشند.
۸٫ همچنین زن هنگامی که می خواهد به عقد مردی در آید.
اگر قبلا در عقد دیگری بوده و طلاق گرفته یا مدت عقد موقتش به سر آمده، مدت عده ی خود را نیز گذرانده باشد.
۹٫ شرط دیگر آن است که زن زمانی که در عقد دیگری بوده، با مردی که قصد دارد در آینده با او ازدواج کند، زنا نکرده باشد.
زیرا اگر مردی با زن شوهرداری زنا کند برای همیشه آن زن بر او حرام می شود.
بنا براین از نظر اسلام ازدواج چه دائم و چه موقت حتماً باید با رضایت طرفین (زن و مرد) باشد.
و اگر زن یا دختری درخواست مردی را برای ازدواج موقت رد کند مرتکب گناهی نشده است.
پس دوست عزیز اگر ادعای ایشون مستدل به سندی نباشه .
طرح دعوای مهریه هم وجاهت قانونی نخواهد داشت .
در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
دفتر شریعتی:
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵ خط ویژه