عصبانیت غیرعادی
سلام
من تو خانواده ای زندگی میکنم که از بچگی به خاطر هر اشتباه کوچیکی یا کتک خوردم یا دعوام میکرد منو مادرم. همین الانم به خاطر هر مسئله ی کوچیک و بزرگی تو خونه ی ما دعوا میشه. نمیگم خانوادم بد هستن. نه اصلا! ولی خوب مادرم خیلی عصبیه. نمیدونم بخاطر مسائل و مشکلات قدیمی هست که الان اینقدر عصبی هستم یا اینکه اصلا مشکلات قدیمی ربطی به رفتار و عکس العمل الان من نداره…
من واقعا نمیتونم تو خیلی از موارد عصبانیت خودمو کنترل کنم…وقتی میبینم یکی برخلاف میلم عمل میکنه البته بیشتر درمورد افرادی که جز خانوادم هستن اینجوریه خودخوری میکنم و اگه ببینم اون رفتار باز ادامه پیدا میکنه عصبی میشم. درواقع اصلا نمیوتنم تحمل کنم. این رفتار میتونه یک مدل خاص غذا خوردن باشه یا مثلا تکون دادن پا موقع نشستن یا خیلی چیزای دیگه
وقتی کسی حرفی بهم بزنه بهم بر میخوره و عصبی میشم شدیدا باعث میشه که حرف زدنم با اون شخص بد بشه یا یک رفتار خیلی زشت نشون بدم که اصلا در شان خودم نمیبینم….این عکس العملهام کاملا سریع اتفاق میفته جوری که 5 دقیقه بعدش به حالت عادی برمیگردم و آروم میشم و پشیمون… خیلی وقتها پیش خودم گفتم دیگه نباید اینجوری رفتار کنی سعی کن خودتو کنترل کنی ولی باز که تو اون شرایط قرار میگیرم همون حالتا و همون اتفاقات تکرار میشه
خواهش میکنم کمکم کنید
ما همواره با افرادی در زندگی مواجه می باشیم کـه درک کردن و مصاحبت با آنها تا حدودی دشوار است. ایـنـگـونـه افراد که از دید ما ممکن است غیر عادی بـه نظر آیـنـد، در همه جا وجود دارند و ما مجبوریم که به نوعی با آنها کنار بیاییم.
در زیر به برخی از خصوصیات این افراد اشاره میکنیم:
۱- آدم فضول: به زندگی همه سرک میکشد – مانند یک نـگهـبـان سمج در امور دیگران مداخله می کند – شایـعـه پراکنی میکند.
۲- همیشه مخالفت کننده: سـلـطه جـو – پرخاشگر – قلدر – با همه چـیـز در ضـدیـت میباشد.
۳- مردد: عـدم صـراحـت – تـصـمـیـم گـیری را به تعویق می اندازد – مـسـایـل را نـادیـده میگیرد.
۴- همیشه شاکی: مدام شکوه و گلایه کرده اما هیچ کار مثبتی انجام نمیدهد.
۵- بدبین: منفی باف – منتقد – همیشه میگوید:این کار عملی نیست.
۶- تـنبل: تـرسو است و از ریسک کردن واهمه دارد – بـی روح وخسته کننده اسـت – در برابر تغییر و تحول مقاومت می کند.
۷- عقل کل: مصمم و رقابت جو – تحمیل کننده و از خود راضی – دیگران را احمق فرض میکند.
۸- تظاهر به خوبی: نـیـاز مـبرمی به توجه و مورد پذیرش قرار گرفـتـن از سوی دیگران دارد – در تنهایی فرد کاملا متفاوتی است – مقابل دیگران تظاهر به نجابت میکند.
۹- فضایی: در دنیای خودش زندگی می کند – به مـحرک هـای مـعمولی واکنش نشان نمیدهد -متفاوت با دیگران – نا امید کننده.
۱۰- انفجاری: غیر قابل پیشبینی – فریاد میکشد و دیگران را مرعوب کرده و ایجاد تنش میکند – بی احساس – عصبی و بدون کنترل.
۱۱- سوء استفاده گر: دیگران را برای رسیدن به اهدافش فریب میدهد – از مسئولیت طفره میرود – با القاء احساس گناه، دیگران را متقاعد میسازد.
۱۲- زیاد گریه کن: تـمایـل بـه گـریه و اخم – با بدخلقی، دمدمی مزاجی و بـر انگیختن احساس ترحم دیگران را کنترل می کند – یا با سکـوت طـولانی مـدت بـه مـقـصـود خـود میرسد – بی مسئولیت و زودرنج میباشد – مانند کودکان رفتار میکند.
۱۳- قربانی شده: منفی ترین نگرش را به زندگی دارد – تمایل به دامن زدن به زیانها، بلاها و مشکلاتش دارد – احساسات منفی بسیار را به دوش میکشد.
۱۴- طعنه زن: هـمیشه دیگران را تمـسخر کـرده و با سـخـنان نـیـشدار و طـعـنـه آمـیـز دیگران را تحقیر میکند.
اکنون برای مقابله با افراد مذکور از راهکارهای ذیل بهره ببرید:
روشهای برخورد با افراد مخل اعصاب
۱- اعتماد بنفس خود را از دست ندهید.
۲- به خاطر داشته باشید که واکنش شدید تنها کارها را بغرنج تر و وخیم تر میکند.
۳- انتظارات واقع بینانه داشته باشید. کاری از فرد نخواهید که قادر به انجامش نباشد.
۴- از تـغییر دادن فرد خودداری ورزید. بپذیرید که قادر به تغییر دادن وی نمی بـاشـیـد امـا می توانید واکنش خود را نسبت به رفتار وی تغییر دهید.
۵- اجـازه نـدهیـد شـما را بـازی دهـد. مـمـکن است با بـرانـگیـخـتـن احـساس گـنـاه و یا مسئولیت از شما سوء استفاده کند. از بازیهای احساسی وی بر حذر باشید.
۶- خود را برده او نکنید. با خود صادق باشید و بیاموزید که چگونه ” نه” بگویید.
۷- روحـیـه و رویـه منـاسب خـود را حـفظ کنید. حفظ آبرو و اعـتـبار از دشـوارتـریـن کـارهـا می باشد. اجازه ندهید خشم، نفرت و تلخکامی ریشه بدوانند.
۸- بی درنگ با فرد مقابله کنید. با به تعویق انداختن مقابله با فرد، تنها مسئله را وخیم تر میگردانید.
۹- رحم و شفقت جوانمردانه ای را از خود نشان دهید. اما برای مقابله با دیگران باید به نکات زیر نیز توجه کافی مبذول دارید:
۱- مقابله شما در خلوت و خصوصی باشد نه در انظار عمومی.
۲- به محض برخورد نامناسب با فرد مقابله کنید. مقابله را به تاخیر نیندازید.
۳- تنها در مورد یک موضوع در آن واحد بحث و گفتگو کنید.
۴- هنگامی که نظر خود را بیان کردید دیگر آن را مرتبا تکرار نکنید.
۵- تنها به رفتار فرد اشاره کنید نه خود فرد.
۶- از طعنه زدن بپرهیزید.
۷- از بکارگیری واژه های”همیشه” و “هیچ وقت” بپرهیزید.
۸- انتقاد خود را در قالب پیشنهاد و یا پرسش مطرح سازید.
۹- از آنکه با فرد مقابله کرده اید پوزش نخواهید.
۱۰- تعریف و تمجید را فراموش نکنید.
در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
۰۲۱-۲۲۶۸۹۵۵۸