سادگی در زندگی، برای هر شخص ارزش و معنای متفاوتی دارد. برای خود من به شخصه به معنی حذف کردن همه ی موردها به غیر از موردهای اساسی، دوری از آشفتگی جهت رسیدن به آارمش و اینکه فرد زمانیش به چیزهایی اختصاص دهد که برایش مهم است.

این مسئله به معنی رها کردن بسیاری از کارهایی می باشد که تا کنون انجام می دادید به جای اینکه زمان و فرصتتان را به کارها و افرادی اختصاص دهید که دوست دارید. این بدین معنا است که شما از شلوغی رها شوید و تنها مسائلی را حفظ کنید که به آنها علاقه مند هستید و برایتان مهم است.

ولی رسیدن به یک زندگی ساده و لذت بخش به این سادگی ها هم اتفاق نمی افتد. این امر مستلزم طی نمودن یک مسیر است و خودش به تنهایی نمی تواند یک هدف باشد، و غالبا در رسیدن به آن این پا و ان پا می کنیم و یک قدم را به جلو و یک قدم را به عقب بر می داریم.

لذت بردن از یک زندگی ساده

اگر شما می خواهید که زندگی ساده داشته باشید ما برای شما یک سری راهنمایی هایی های فوق العاده گذاشته ایم که  می تواند برای کمک به شما فوق العاده باشد.

بلک لیست

برای کسانی که می گویند این لیست بسیار طولانی و وقت گیر می باشد برای شما فقط دو مورد را پیشنهاد می کنیم:

  • مشخص کردن اینکه چه مواردی برای شما بیشترین اهمیت را دارد.
  • حذف کردن هر چیزی غیر از آنها

لیست بلند

برای ساده سازی زندگی شما هیچ راهنمای گام به گامی وجود ندارد،ولی من یک لیست طولانی را برای ساده سازی و کمک به شما تهیه کرده ام شاید شما همه ی موارد را نپسندید ولی ان مواردی را که برای شما مطلوب است و برایتان اهمیت دارد را برگزینید.

یک لیست 4 یا 5 موردی از مهمترین مسائل زندگی تان تهیه کنید. برای شما چه چیزی از همه ی آنها مهمتر است؟ و چه چیزی ارزشش را دارد که برایش وقت صرف کنید؟ 4 یا 5 موردی که دلتان می خواهد زندگیتان را صرف آن کنید چه چیزهایی هستند؟ عملیات ساده سازی با انتخاب کردن این چند مورد می تواند شروع شود. به این طریق شما سعی می کنید در زندگی خود فضاهای خالی برای رسیدن به این چند مورد را ایجاد کنید.

ارزیابی تعهدات.  نسبت به همه اموری که در زندگی تان به آنها می پردازید توجه داشته باشید. هر چیزی از شغلتان گرفته تا همسر و فرزندان و خانه تا امور شغلی جانبی و فعالیت های تفریحی و پروژه هایتان. به این فکر کنید که کدام یک از این موارد به زندگی شما ارزش خواهد بخشید، و دوست دارید کدام یک از انها را انجام بدهید. و کدام یک از انها با 4 یا 5 مورد انتخابی شما همراستا هستند. موردهایی غیر از این را حذف کنید.

تعیین زمان مشخص. شما روزتان را چگونه می گذرانید؟  از موقعی که بیدار می شوید و تا زمانی که به رختخواب می روید چه کارهایی انجام می دهید و روزخود  را چگونه می گذرانید؟  یک لیست تهیه کنید و مشخص کنید که این فعالیت ها در راستای موردهای انتخابی شما هستند یا خیر. اگر خیر، آنها را رها کنید، و بر مسائلی تمرکز کنید که برای شما مهم هستند و برنامه تان را از نو طراحی کنید.

وظایف شغلی تان را ساده تر کنید. روز کاری هر کسی شامل لیستی طولانی از کارهایی است که باید انجام بدهیم و جزء وظایف کاری ما هستند. اگر تلاش داشته باشید که تمام موارد لیستتان را با هم انجام دهید هیچ وقت هیچ وقت نمی توانید کارتان را با کیفیفت خوبی انجام دهید، و شاید بدتر، شما فرصت اینکه به مهم های خود بپردازید را ندارید. سعی کنید بر موارد مهم خود تمرکز داشته و بقیه را از زندگیتان حذف کنید.

نسبت به وظایف خانه سخت گیر نباشید.  در راستای موارد ذکر شده ی قبلی در رابطه با کارهایی که در خانه انجام می دهید نیز فکر کنید. بعضی مواقع لیست وظایف شما در خانه نیز به همان اندازه لیست وظایف شغلی تان شلوغ است و شما نمی توانید به علاقه مندی های خود بپردازید (این مسئله فقط باعث ایجاد حس سرخوردگی و بی کفایتی در شما خواهد شد). پس در این جا نیزز سعی داشته باشید بر مهم ترین های زندگی تان تمرکز داشته باشید و بقیه موارد را حذف کنید.

نه گفتن را یاد بگیرید. این مسئله برای کسانی که می خواهند زندگی ساده را شروع کنند یک عادت کلیدی است. اگر شما نتوانید به دیگران نه بگویید وظایف زیادی بر روی دوش شما سنگینی خواهد کرد و شما زمان کافی برای پرداختن به مهم های خود نخواهید داشت.

محدود کردن ارتباطات. زندگی امروزه ما انباشته از جریانهای ارتباطی است: جت، ایمیل های فوری، موبایل، نامه ها و مواردی از این قبیل. اگر شما اجازه دهید این موردها می توانند تمامی زندگی شما را پرکنند. در عوض شما می توانید برای ارتباطاتتان محدوده ای مشخص کنید: فقط زمان های خاصی را به چک کردن ایمیل هایتان اختصاص دهید و سعی کنید این زمان را به چند دقیقه محدود کنید ( بهتر است دو بار در روز باشد ولی هر طور که برای شما مناسب تر است عمل کنید). سعی کنید زمان مکالمات تلفنی تان را کوتاه کنید و برنامه ای را تهیه کنید و طبق ان عمل کنید و نسبت به برنامه تان پایبندباشید.

محدود کردن صرف زمان برای پرداختن به رسانه ها این مسئله برای همه مثل هم نیست اگر بنا بر شرایط شغلی تان باید ساعاتی را از روز را صرف رسانه ها کنید می توانید از این مورد عبور کنید. با این حال، من بر این اعتقادم که رسانه ها (مثل رادیو، تلویزیون، مجلات، اینترنت و غیره) توان چیره شدن بر زندگی ما را دارند پس به آنها اجازه این را ندهید که بر زندگی شا احاطه پیدا کنند. سعی کنید زندگی شما ساده باشد و دریافت کردن اطلاعات را به امور ضروری و مهم محدود کنید. روزه ی رسانه ای داشته باشید (روزه رسانه ای به معنی نپرداختن به یک رسانه ی مشخص برای مدتی مشخص است) این گزینه را امتحان کنید.

اهدا یا حذف کردن لوازم غیر ضروری.  شما اگر قادر باشید که یک آخر هفته را صرف کنار گذاشتن و اهدا کردن وسایلی کنید که به انها نیاز ندارید شما می توانید احساس فوق العاده ای را تجربه کنید. کیسه ها و جعبه هایی را برای وسایلی که قصد دور ریختن و یا اهدا کردن آنها را دارید تهیه کنید.

در اولین گام اشیاء بزرگ را حذف کنید. خرده ریز هایی زیادی در زندگی ما وجود دارد که زندگی ما را شلوغ کرده اند ولی با حذف موارد بزرگ می توانید روند پیش روی به سمت سادگی را سرعت بیشتری ببخشید.

تعدیل کردن اتاق ها.  به صورت جداگانه هر اتاق را خلوت کنید. تمامی اتاق را بررسیی کرده و موارد غیر ضروری را حذف کنید. تلاش داشته باشید که کمترین ها را حفظ کرده و بقیه را کنار بگذارید.

خلوت کردن کمدها و کشوها. پس از اینکه بخش های بزرگی از اتاق را خلوت نمودید، سعی کنید به خلوت کردن کمدها و کشورها بپردازید و هر کشو و یا کمد را به صورت به جداگانه خلوت کنید. شما می توانید کمد لباسهایتان را نیز خلوت کنید. امکان دارد کمد لباسهایتان در حال انفجار باشد و یا کشوهایتان آنقدر پر باشد که نمی توانید آنها را ببندید لباسهایی را که از انها استفاده نمی کنید به کناری بگذارید که به کس دیگری بدهید و سعی کنید لباس های ساده و همچنین متناسب و مناسب را نگه دارید.

کامپیوترتان را خلوت کنید. اگر شما در کامپیوتر خود فایل های بسیاری دارید و یا نگه داری آن فایلها به صورت نامنظم و به هم ریخته است، تلاش داشته باشید از برنامه های سازماندهی کننده بهره ببرید. این برنامه ها به شما نظم و راحتی بیشتری خواهند بخشید.

تهیه یک اظهار نامه ساده سازی.  شما دوست دارید که ساده سازی زندگی شما به چه صورت باشد و چه رنگ و بویی داشته باشد پس انها را یادداشت کنید.

محدود کردن عادت های خرید کردن. اگر شما برای متریالیسم و مصرف گرایی بصورت برده شده اید شما می توانید از آن فرارر کنید. اگر شما بتوانید از بند مصرف گرایی و خریدهای بی مورد خلاص شوید به ساده سازی زندگیتان کمک بسیاری کرده اید.

خالی کردن زمان.  راه هایی پیدا کنید که بتوانید زمان خالی برای پرداختن به امور مهم زندگیتان داشته باشید. این بدین معنا است که شما مواردی را که دوست ندارید حذف کنید و یا کارهایی که وقتتان را تلف می کنند انجام ندهید. در این صورت شما می توانید زمانی داشته باشید که به کارهایی بپردازید که مایل به انجام آنها هستید.

انجام کارهای مورد علاقه. پس از اینکه زمانی را برای انجام کارهای مورد علاقه تان خالی کردید مطمئن شوید که آن زمان را صرف انجام کارهای مورد علاقه تان می کنید برنامه ی خود را نگاه کنید و به کارهایی که در لیست 4 یا 5 موری شما می باشد بپردازید و سعی کنید که کاری غیر از آن نپردازید.

گذراندن وقت باا اشخاصی که دوستشان دارید. دوباره به لیستتان رجوع کنید. احتمالا در لیستتان افراد مهمی وجود دارند (اگر این چنین نیست، نیاز است که لیستتان را دوباره بازبینی کنید). شاید آن شخص یا اشخاص همسر، شریک زندگیتان، پدر و مادر و یا دوستان صمیمی تان یا شخصی مانند این باشد، وقتی را جستجو کنید که با او صرف کنید، با او به صحبت کردن بپردازید و صمیمیت خود را با ان شخص حفظ کنید.

اختصاص دادن زمان برای خلوت کردن با خودتان. داشتن ساعاتی برای خلوت کردن با خودتان برای شما بسیار مفید می باشد، هر چند بسیاری از مردم نمی توانند با ان کنار بیایند. ولی برای راحتی خودتان و احساس آرامش شما به سکوت نیاز دارید پس کمی تمرین کنید و به ندای درونی خودتان گوش فرا دهید. این سکوت برای یافتن ضرورت ها و چیز هایی که برای شما مهم می باشند بسیار ضروری است.

آهسته غذا خوردن.  اگر شما غذا را بدون اینکه آن را بچشید و بجوید ببلعید،  هم تجربه ی مزه های خیلی خوب از از دست می دهید و هم  باید به این مسئله توجه داشته باشید که این شیوه ی غذا خوردن برای شما مفید و سالم نیست. جهت کاهش وزن، بهبود سیستم گوارش و بردن لذت بیشتر از غذایتان سعی کنید آهسته تر غذا بخورید.

آهسته رانندگی کردن.  اکثر اشخاص در مسیرهای پرترافیک شتاب و عجله زیادی به خرج می دهند، عصبانی و مستاصل می شوند و بوق می زنند و در این بیهن دیگران و خودشان را نیز به خطر می اندازند. رانندگی کردن به صورت آهسته نه تنها برای شما امنیت بیشتری به همراه خواهد داشت، در عین حال هزینه ی بنزین شما را نیز کاهش می دهد و در نهایت می تواند برای شما آرامش بخش باشد. سعی کنید ان را امتحان کنید.

حاضر بودن در لحظه. این مسئله می تواند تاثیر بسیار زیادی در ساده سازی زندگی شما داشته باشد. زندگی خود را محدود به این لحظه ن این مکان کنید، در لحظه ی حال، شما را نسبت به دنیای اطرافتان و نسبت به اتفاقاتی که در درون شما می افتد هشیار نگه می دارد. این مسئله در رابطه با سلامت ذهنی شما معجزه آفرین است.

تعریف کردن روند زندگی تان.  در برخی مواقع شما روند های پیش بینی نشده و پیچیده ای را در زندگی خودتان پیش می گیرید چون در رابطه با آنها زیاد فکر نکرده اید. در عوض این کار شما می تواند نسبت به هر روند زندگیتان به طور جداگانه فکر کنید (شیوه ی نظافت، شستشوی لباس ها و رسیدگی به امور خانه و یا امور روزانه تان کاغذ بازی های اداری و …) و تلاش داشته باشید کاربردی، ساده و مکتوب کنید. پس از ان شما می توانید نسبت به ان رویکرد تعهد داشته باشید.

خلوت کردن میز کار. اگر میز کار شما به هم ریخته و بسیار شلوغ باشد، می تواند برای شما استرس زا باشد و نظم و حواستان را مختل کند.  مرتب و خلوت کردن میز می تواند هم به بهتر شدن کار شما کمک کند و هم اینکه در کارتان آرامش بیشتری خواهید داشت.

تعیین کردن روتین ها.  سعی کنید در انجام امور روزانه تان روتین های مشخص داشته باشید و این کار در روند ساده سازی زندگی به شما بسیار کمک کننده باشد.

قانع باشید. قناعت در زندگی به معنای این است که خرید کمتر داشته باشید، خواسته های خود را کم کنید و در این دنیای خاکی از خنود کمتر ردپا به جا بگذارید. این مورد می تواند به صورت مستقیم در روند سازی زندگی مرتبط باشد.

مینیمال کردن خانه. خانه های مینیمال از وسایل ضروری تشکیل شده است نه چیزهای دیگر. این چنین خانه هایی از آرامش بیشتری برخوردار است. (همچنین به راحتی می توان آن را مرتب و تمیز کرد). سعی کنید شیوه های و موضوعات دیگری جهت مینمال ساختن خانه ی خود پیدا کنید. موارد بسیاری در زندگی ما وجود دارد که می توان به وسیله ی آنها زندگی را مینیمال ساخت. آن موارد را پیدا کرده و زندگی خود را مینیمال کنید. اگر قادر هستید به خانه ی کوچکتری نقل مکان کنید. اگر شما خانه تان را از اثاث و اسباب غیر ضروری خالی کنید شما فضای بزرگتری در اختیار خواهید داشت و دیگر نیازی به فضای بزرکتری نخواهید داشت. اگر شما بتوانیدبه جای زندگی کردن در یک خانه ی بزرگ در یک خانه کوچکتر زندگی کنید هم آرامش بیشتری خواهید داشت و هم به لحاظ اقتصادی برای شما به صرفه تر می باشد و همچنین به ساده سازی زندگی شما کمک شایان توجهی خواهد کرد.

بسندگی را در زندگی خود مشخص کنید. ماتریالیسم امروزه بر اساس زیاده خواهی و بیشتر و بیشتر خواستن بنا نهاده شده است و پایانی برای آن وجود ندارد. در عین حال شما می توانید گران ترین مدل های کفش و لباس راداشته باشید و یا اینکه آخرین مدل های دستگاه های الکترونیکی را داشته باشید ولی آیا با دارا بودن این چیزها شما احساس می کنید که همه چیز دارید؟ بسیاری افراد انمی دانند در پاسخ به این سوال چه بگویند و در نتیجه به خریدهای بیشتری می پردازند. سعی کنید که از این چرخه خارج شده و مشخص کنید که زمانی برای این خریدها کافی است و باید آن را متوقف کنید.

تهیه منوی ساده ی هفتگی با شام های هفتگی. وقتی می خواهید تصمیم بگیرید که برای شما چه چیزی بپزید در طول روز استرس ان را خواهید داشت بنابراین سعی داشته باشید که یک منوی هفتگی تهیه کنید. برای هر شب خود یک شام خاص و ساده را در نظر داشته باشید و برای تهیه آن خرید کنید. وقتی مشخص کردید که شام چه چیزی بپزید مواد لازم برای تهیه آن را خواهید داشت و می توانید به راحتی و بدون استرس شام خود را آماده کنید.

غذاهای سالم بخورید.  احتمالا دارد در ابتدا مشخص نباشد که غذاهای سالم چه ارتباطی با زندگی ساده و ساده سازی زندگی داشته باشد ولی به حالتی فکر کنید که برعکس این قضیه باشد.اگر شما بیشتر به مصرف غذاهای ناسالم بپردازید و غذاهای سرخ شده و پرچربی مصرف کنید به مرور زمان و در دراز مدت به خدمات پزشکی بیشتری نیاز پیدا می کنید. زندگی ناسالم بسیار پیچیده است ولی داشتن غذاهای سالم و زندگی سالم در دراز مدت به ساده سازی زندگی شما تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

ورزش کردن. این مسئله نیز با تغذیه سالم در ارتباط است زیرا در دراز مدت در ساده سازی زندگی شما بسیار موثر است ولی حتی از این نیز فراتر رفته زیرا ورزش کردن در کاهش استرس و پرورش ذهن و روان شخص کمک می کند این می تواند یک مورد عالی از لیست چهار یا پنج موردی شما باشد.

خلوت کردن اطراف قبل از مرتب کردن برخی از افراد به اشتباه افتاده و تلاش می کنند که یک میز یا کشو ویا کمد شلوغ را به صورت مستقیم و جداگانه مرتب کنند ولی این کار بسیار دشواری است و پیچیدگی زیادی دارد. شما می تواند با دور انداختن و یا کنار گذاشتن موارد غیر ضروری کارتان را راحتتر کنید و پس از ان شروع به مرتب کردن کنید. اگر شما به اندازه کافی وسایل اضافی را کاهش دهید، نیاز کمتری به مرتب کردن وسایل دارید.

در نظر گرفتن مکانی بخصوص برای هر شیء. این یک توصیه ی بسیار قدیمی می باشد ولی در جهت ساده سازی زندگی می تواند به شما کمک کننده و موثر باشد.

پیدا کردن سادگی درونی. شاید من شخص معنوی نباشم ولی برخی مواقع را صرف گذران وقت با خود درونی هستم و بدین وسیله می توانم به سادگی و آرامش زیادی برسم و از شر آشفتگی های درونی خلاص شوم. این زمان می تواند به مدیتیشن، دعا، نوشتن و خودشناسی اختصاص داده شود.هر زمانی که برای این کار کنار بگذارید کار کردن بر روی خود درونی تان ارزشش را خواهد داشت و جهت ساده سازی زندگی تان بسیار کمک کننده می باشد.

شیوه ی تخلیه استرس. صرف نظراز انکه شما چقدر زندگی خود را ساده کرده باشید زندگی هر شخص می تواند سرشار از استرس باشد پس زمانی که برای شما استرس به وجود آمد با روش هایی که می شناسید سعی کنید استرس تان را تخلیه کنید.

ابراز خود. روش های ابراز خود می تواند به صورت نوشتن، شعر گفتن، طراحی، نقاشی، طراحی وب سایت، فیلم سازی، رقص یا امثال این موارد باشد.هر کس در زندگی خود به خود ابراز گری نیاز دارد و می تواند با استفاده از روش های مختلف این کار را انجام دهدد و زندگی خود را غنی تر سازد.سعی کنید این بخش حایگزینی برای بخش های شلوغ زندگی تان باشد بخش هایی که امکان دارد به سختی از زندگی شما حذف شوند.

ساده سازی اهداف. سعی داشته باشید به جای اینکه اهداف پراکنده و متفاوتی داشته باشید اهدافتان همراستا و متمرکز باشد. این مسئله هم می تواند استرس شما را کاهش دهد و هم می تواند در جهت موفقیت شما کمک شایان توجهی داشته باشد. به این روش شما می توانید تمرکز خود را بر روی اهداف همراستا متمرکز کنید و سطح موفقیت های خود را افزایش دهید.

سعی داشته باشید که هر کاری را با تمرکز بر روی آن به صورت جداگانه انجام دهید. اگر شما همزمان به انجام چند کار بپردازید پیچیدگی زندگی شما را افزایش می دهد و کیفیت کار شما را کاهش می دهد. در عوض ان سعی داشته باشید یک زمان بخصوص را بر روی یک کار بخصوص متمرکز باشید.

تقویت آرامش. اگر با هر اتفاق ساده ای خشمگین و عصابی می شوید این می تواند زندگی شما را مختل کند پس سعی داشته باشید آرامش خودتان را حفظ کنید و خود را از خشم رها سازید.

کاهش مصرف تبلیغات. تبلیغات موجب شده که ما کالاهای بیشتری را بخواهیم. این مسئله ویژگی تبلیغات می باشد و تاثیر خود را نیز می گذارد.سعی داشته باشید که با استفاده از روش هایی تاثیر تبلیغات را در خودکمتر کنید. و کمتر در معرض خطر تبلیغات قرار بگیرید.با این روش میل و رغبت شما با داشتن بیشتر کاهش پیدا می کند.

در زندگی خود اراده ی بیشتری داشته باشید.  سعی داشته باشید که هر کاری را با ارمش و راحتی بیشتری انجام دهید با افزیاش هشیاری در زندگی تان می تواند با اراده تر تصمیم گیری کنید و روند ساده سازی زندگی خود را سرعت ببخشید.

تهیه فهرستی از مهم ترین وظایف. سعی داشته باشید که روزانه تنها سه مورد از ضروری های زندگی تان را مشخص کنید و آنها را انجام دهید. لیست های بلند بالایی که می تواند شما را گیج کرده و اصلا قابل اجرا نیستند را کنار بگذارید و با آنها روزتان را شروع نکنید. لیستی سه موردی تهیه کنید که قادربه انجام آنها باشید و در هر روز پس از کسب موفقیت احساس بهتری داشته باشید.

تهیه روتینی مشخص برای صبح و شب ها. تلاش داشته باشید که هر روز صبح که از خواب بیدار می شوید تا شب که به رختخواب می روید یک روتین مشخصی برای فعالیت روزانه ی خود داشته باشید این مسئله می تواندبه ساده سازی زندگی شما کمک شایان توجهی کند.

به نوشتن عادت کنید. اگر نوشتن برای شما لذت بخش است سعی داشته باشید که انجام آن را در خودتان درونی کنید و آن را تبدیل به یک عادت روزانه کنید.

یاد بگیرید ساعاتی از روز هیچ کاری انجام ندهید. انجام ندان هیچ کاری در ساعاتی از روز می تواند به عنوان یک هنر در نظر گرفته شود که با تمرین و ممارست می توان به این هنر دست پیدا کرد. این مسئله در دستیابی به یک زندگی ساده بسیار کمک کننده می باشد.

کیفیت را در نظر بگیرید نه کمیت را. در زندگی به دنبال انبوهی از اشیاء نباشید. در عوض آهن می توانید چند چیز محدود برای خود داشته باشید ولی ولی آن اشیاء چیز هایی باشد که دوستشان دارید و تا مدتها برای شما باقی می مانند

پر کردن روز با لذت های ساده. یک لیست از لذت های ساده که می توانند روز شما را پر کنند تهیه کنید و آنها را در لیست برنامه ی روزانه تان پخش کنید.

سبک بال باشید.  تلاش داشته باشید که تنها موارد ضروری با خود حمل کنید و کیف و جیب خود را پر و شلوغ نکنید.

سبک سفر کنید. زمانی که به سفر می روید با خودتان چندین چمدان حمل نکنید و تنها موارد ضروری را با خود بردارید.

دور و بر کارتان، و وسایلتان فضا و زمان خالی را در نظر داشته باشید. اکر شما قرار ملاقات یا کار دیگری می خواهید انجام دهید سعی داشته باشید که آنها را پشت سر هم انجام ندهید و زمان و فضای خالی بین هر کاری قرار دهید تا به وسیله ی ان فضای خالی انرژی تان را دوباره به دست آورید و با آرامش بیشتری به انجام کارهایتان بپردازید.